13-Feb-2023, 05:48 PM
Velomobielen zijn niet bepaald vriendelijk voor bandjes, de snelheden zijn vaak hoog, en je ziet niet echt wat er precies voor je wielen komt. In ieder geval minder goed als op de open fiets.
De contact Urban in 406 zou misschien ook passen. Verder is de Pro one op de tweewieler misschien wel het proberen waard. Maar dan is het meer iets voor een zondagse toertocht dan voor het forensen door de stad. Dat zou ik er niet mee doen, zijn ze ook wel wat duur voor.
Achter is er ook nog een pro one in 559. Die Michelin gaan niet passen. Die is te breed. Kojaks zijn ongeveer net zo snel/langzaam als de contact speed. Achter zou ik een Conti Grandprix ( zonder toevoegingen) in 559 doen, als je licht wil kun je voor de vouw versie gaan, scheelt weer 100 gram ofzo. Betrouwbaar en redelijk vlot.
Op bicycle rolling resistance vindt je met wat zoeken een boel van de bandjes. Of het allemaal helemaal 100% klopt met gevoelswaarden is weer een tweede. Maar volgens mij is het redelijk betrouwbaar.
De GP, de Durano en de Ones zitten allemaal rond de 15 watt rolweerstand bij 30 km/h. De Sport contact 2 zit op 20 watt. De pro one, is er in verschillende versies, die zit op ongeveer 10 watt. Dat is dus ook ongeveer de winst die er te halen valt. 2x 10 watt. 1 ingeschakelde AXA HR dynamo is ongeveer 7 watt extra. Om een idee te krijgen.
De Baron is best een vlotte Lowracer, maar in mijn ervaring is de M5 lowracer duidelijk sneller. Ik reed op de m5 zonder punt in de sprint net zo hard als op de Baron met punt. Maar de m5 is wel een stuk minder praktisch. Dat kost ook snelheid, onder omstandigheden.
Goed vertroetelen van de fiets helpt, wegwerken van aero weerstand helpt ook veel. Zomers in je strakke pakje ga je echt harder dan in de winter met dikke jas. Kijk ook goed naar je arm positie. Sommige Barons hebben een erg breed stuur, armen netjes tegen je bovenlijf, handen dicht bij elkaar net achter de knie als ie omhoog zit. Als de ketting op de Baron bovenlangs loopt, zou ik de onbelaste ketting onderlangs doen, kettingbuisjes verwijderen.
Een staartpuntje scheelt ook weer, maar merk je pas boven de 30 km/h
De contact Urban in 406 zou misschien ook passen. Verder is de Pro one op de tweewieler misschien wel het proberen waard. Maar dan is het meer iets voor een zondagse toertocht dan voor het forensen door de stad. Dat zou ik er niet mee doen, zijn ze ook wel wat duur voor.
Achter is er ook nog een pro one in 559. Die Michelin gaan niet passen. Die is te breed. Kojaks zijn ongeveer net zo snel/langzaam als de contact speed. Achter zou ik een Conti Grandprix ( zonder toevoegingen) in 559 doen, als je licht wil kun je voor de vouw versie gaan, scheelt weer 100 gram ofzo. Betrouwbaar en redelijk vlot.
Op bicycle rolling resistance vindt je met wat zoeken een boel van de bandjes. Of het allemaal helemaal 100% klopt met gevoelswaarden is weer een tweede. Maar volgens mij is het redelijk betrouwbaar.
De GP, de Durano en de Ones zitten allemaal rond de 15 watt rolweerstand bij 30 km/h. De Sport contact 2 zit op 20 watt. De pro one, is er in verschillende versies, die zit op ongeveer 10 watt. Dat is dus ook ongeveer de winst die er te halen valt. 2x 10 watt. 1 ingeschakelde AXA HR dynamo is ongeveer 7 watt extra. Om een idee te krijgen.
De Baron is best een vlotte Lowracer, maar in mijn ervaring is de M5 lowracer duidelijk sneller. Ik reed op de m5 zonder punt in de sprint net zo hard als op de Baron met punt. Maar de m5 is wel een stuk minder praktisch. Dat kost ook snelheid, onder omstandigheden.
Goed vertroetelen van de fiets helpt, wegwerken van aero weerstand helpt ook veel. Zomers in je strakke pakje ga je echt harder dan in de winter met dikke jas. Kijk ook goed naar je arm positie. Sommige Barons hebben een erg breed stuur, armen netjes tegen je bovenlijf, handen dicht bij elkaar net achter de knie als ie omhoog zit. Als de ketting op de Baron bovenlangs loopt, zou ik de onbelaste ketting onderlangs doen, kettingbuisjes verwijderen.
Een staartpuntje scheelt ook weer, maar merk je pas boven de 30 km/h