19-Feb-2023, 12:59 PM
(18-Feb-2023, 10:36 PM)Frutsel schreef: Volgens mij geeft nèt niet slippen meer weerstand dan wel slippen.Het is nog net iets complexer; Een paar procent slip geeft de meeste weerstand. De wielen moeten dus nét iets langzamer draaien dan ze zouden rollen wanneer je gewoon op die snelheid zou rijden.
(18-Feb-2023, 11:41 PM)Hoekie schreef:Klopt beide. Als je met je voet alle wielen precies op het flinterdunne lijntje van (een paar procent) slip zou kunnen houden, zou je exact even hard af kunnen remmen als een auto met ABS. Je voet en gevoel is echter nooit zo nauwkeurig als de ABS van een auto.(18-Feb-2023, 09:05 PM)Bacchus schreef: Hm, nu heb ik wat minder voertuigtechniek gehad dan jij maar mij is altijd verteld dat auto-)ABS niet de remweg verkort, integendeel, maar vooral zorgt dat je kan blijven sturen onder het remmen.Ik denk dat dat afhankelijk van de automobilist is ; met ABS hoef je als automobilist niet goed - te kunnen - remmen.
Dit is een sensorring van een ABS-systeem. Je vindt deze bij alle wielen van je auto, er zitten 44 tanden aan en de auto weet daardoor per wiel 88 keer per rotatie of de snelheid anders verandert dan die van de andere wielen, of niet.
(19-Feb-2023, 12:39 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik heb ooit lang geleden slipcursus gehad waarbij we probeerden met en zonder and een noodstop te maken, beiden geen significant verschil. Maar, wel kunnen sturen bij abs.Lang geleden is hier de sleutel. De eerste ABS-systemen waren niet zo nauwkeurig; bij m'n Citroën uit 1991 heb ik hier behoorlijk mee zitten spelen. Er werd enkel gekeken of één of meerdere wielen stilstonden terwijl de rest nog draaide. Zo ja, dan werd de remdruk op alle wielen iets verminderd.
Moderne auto's weten zelfs te bepalen in hoeverre er slip optreedt, en stellen dat dat ene wiel een beetje bij.
Ze kunnen binnen de grenzen van grip echt eng hard afremmen. Als je er met je velomobiel op de weg achter zit, zorg dan voor voldoende afstand.