25-Feb-2023, 09:25 PM
De M5 Lowracer is een heel stuk lager als de Baron, de stoel en de ketting loopt heel veel lager langs het wiel. Bij mijn Barons, ik heb er een stuk of 4 gehad, liep de bovenste ketting altijd nagenoeg vrij van het voorwiel, alleen de onbelaste erlangs.
Gevolg is dat je met de M5 bepaalde scherpe bochtjes lastig kunt halen, als je niet zo hard rijdt. Je moet hard rijden, zodat je met hangen in de bocht de beperkte stuuruitslag compenseert. Dat wil niet altijd. Bijvoorbeeld vanwege ander verkeer, of omdat je net wegrijdt en 10 meter verder aan de overkant van de straat een haakse bocht moet maken. Op mijn toenmalige woonwerkroute (Nieuwegein-Utrecht Overvecht) was ik 1x per week gelijk met de vuilniswagen. Inhalen via de andere weghelft. Met de Baron, of een M5 20-20 kon ik er achter zitten, wegrijden en dan vlak langs de vuilniswagen als er per ongeluk toch iets van de andere kant kwam. Met de Lowracer kwam de draaicirkel 1,5-2 meter verder op de verkeerde weghelft. Haarspeldbochtjes bij 15km/h berg op zijn ook niet zo leuk met de Lowracer. Vanwege mijn korte beentjes paste onder ideale omstandigheden het voorbandje moervast op de pedaalas net naast de chrankarm. Bij extreem insturen kon ik dus even niet trappen.
Doordat je wat lager zit, en een iets groter voorwiel hebt, had ik de knie onder de voorrem, terwijl die bij de Baron erboven blijft. Als de weg echt nat is wordt je op beide vies, maar op de Lowracer nog iets viezer.
Op de M5 passen alleen smalle bandjes, max 28 mm. Op de Baron heb je meer keus en past afhankelijk van het model ook iets van 32 of zelfs 35 mm.
Ik heb in mijn jonge jaren een hoop gekkigheid geprobeerd met diverse lage fietsen. O.a. met een Valenteijn Lowracer die zo laag was dat ie op bepaalde drempels met het frame schraapte langs de steentjes, die had een 65er voorblad wat deels naast het voorwiel liep. Met 2x 451 wel een iets kortere wielbasis.
Na een poos M5 heb ik een lowracer uit carbon gebouwd met precies dezelfde ergonomie als de m5 lowracer, maar dan een tikje hogere zithoogte en een 406 voorwiel, dat was een heerlijk fietsje.
Gevolg is dat je met de M5 bepaalde scherpe bochtjes lastig kunt halen, als je niet zo hard rijdt. Je moet hard rijden, zodat je met hangen in de bocht de beperkte stuuruitslag compenseert. Dat wil niet altijd. Bijvoorbeeld vanwege ander verkeer, of omdat je net wegrijdt en 10 meter verder aan de overkant van de straat een haakse bocht moet maken. Op mijn toenmalige woonwerkroute (Nieuwegein-Utrecht Overvecht) was ik 1x per week gelijk met de vuilniswagen. Inhalen via de andere weghelft. Met de Baron, of een M5 20-20 kon ik er achter zitten, wegrijden en dan vlak langs de vuilniswagen als er per ongeluk toch iets van de andere kant kwam. Met de Lowracer kwam de draaicirkel 1,5-2 meter verder op de verkeerde weghelft. Haarspeldbochtjes bij 15km/h berg op zijn ook niet zo leuk met de Lowracer. Vanwege mijn korte beentjes paste onder ideale omstandigheden het voorbandje moervast op de pedaalas net naast de chrankarm. Bij extreem insturen kon ik dus even niet trappen.
Doordat je wat lager zit, en een iets groter voorwiel hebt, had ik de knie onder de voorrem, terwijl die bij de Baron erboven blijft. Als de weg echt nat is wordt je op beide vies, maar op de Lowracer nog iets viezer.
Op de M5 passen alleen smalle bandjes, max 28 mm. Op de Baron heb je meer keus en past afhankelijk van het model ook iets van 32 of zelfs 35 mm.
Ik heb in mijn jonge jaren een hoop gekkigheid geprobeerd met diverse lage fietsen. O.a. met een Valenteijn Lowracer die zo laag was dat ie op bepaalde drempels met het frame schraapte langs de steentjes, die had een 65er voorblad wat deels naast het voorwiel liep. Met 2x 451 wel een iets kortere wielbasis.
Na een poos M5 heb ik een lowracer uit carbon gebouwd met precies dezelfde ergonomie als de m5 lowracer, maar dan een tikje hogere zithoogte en een 406 voorwiel, dat was een heerlijk fietsje.