28-Feb-2023, 10:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Feb-2023, 10:23 PM door 365cycle.)
(28-Feb-2023, 08:29 PM)Bob Hagendijk schreef: De M-racer, ik heb er tot nu toe een haat-liefde verhouding mee. Afgelopen zondag een kleine 30km mee gefietst. Het is heel anders fietsen. Voet ipv hand aan de grond, het kleine stuur waar ik mijn grote handen niet helemaal op kwijt kan, het grote voorwiel dat heel anders stuurt. Ik kwam er al snel achter dat de trappers te dichtbij stonden, met een beetje kracht zetten voelde ik de spieren in mijn bovenbenen en thuis wat kniepijn. Maar, wat is het makkelijk snelheid maken. De kleine spiegel die op de rem is gelijmd geeft zicht schuin achter me, maar ik zie auto's pas als ze me inhalen, ik zie ze niet aankomen.Dit is wel een heel herkenbaar verhaal. De vlakkere houding zorgt er volgens mij voor dat de afstelling wat nauwkeuriger moet. Het is ineens millimeterwerk ipv centimeterwerk.
Maandag maar direct mee naar het werk, heen en terug samen 32km. Trappers verder weg gezet, maar nu te ver, pijn aan de achterkant van de knie. Rustig aan trappen dus, niet teveel kracht zetten. Op de terugweg wat ophalen en dan is die kettingloop echt lastig. Door de kleine spiegel kon ik het verkeer achter me niet goed inschatten, daardoor twijfelen en daardoor te langzaam en te scherp afslaan naar links. Niet gevallen maar op de weg stilvallen staat wel knullig. Dat kleine stuur met mijn grote handen voelt dan nog extra ongemakkelijk.
Vanochtend opgestaan en ik voelde mijn knieën, dus even een rustdag genomen, morgen weer verder. Trappers weer bijgesteld dus hopen dat ik dan wat tempo kan maken. Foto's en specificaties volgen nog. Ohja, de velgremmen heb ik nog niet tot het uiterste geprobeerd, maar bij normaal gebruik werken ze tot nu toe prima.
Daarnaast is de M-Racer inderdaad geen allemansvriend. Ik kon het er niet goed mee vinden op de dagelijkse kleine ritjes, het begon goed te gaan toen ik het "beu" was en gewoon ging rammen. Hard op de rechte stukken ("hee, bijna velomobieltempo, dit is leuk!"), de bocht in op tempo "ik hoop dat ik geen obstakels tegenkom" (en dan geen last meer van die ketting want je stuurt bijna niet), bij het stoplicht gewoon graaien naar de eerste de beste lantaarnpaal of lichtknop en lekker blijven liggen. Bijna stilstaand wel een keer omgepleurd, maar zo moest ik ermee rijden
Wat betreft de spiegels: Heel herkenbaar. Denk dat dit bij uitstek een fiets is waarbij zo'n Garmin Varia tot z'n recht komt. Een helmspiegel is misschien ook wel een strak plan.