01-Mar-2023, 09:05 AM
(28-Feb-2023, 10:56 PM)Bacchus schreef:(28-Feb-2023, 10:22 PM)365cycle schreef: Daarnaast is de M-Racer inderdaad geen allemansvriend. Ik kon het er niet goed mee vinden op de dagelijkse kleine ritjes, het begon goed te gaan toen ik het "beu" was en gewoon ging rammen. Hard op de rechte stukken ("hee, bijna velomobieltempo, dit is leuk!"), de bocht in op tempo "ik hoop dat ik geen obstakels tegenkom" (en dan geen last meer van die ketting want je stuurt bijna niet),
Klopt wel. De M-racer is een heerlijke fiets als je hem de sporen kan geven maar voelt nukkig als het rustig aan moet. Voor mijn gevoel heeft hij dat nog sterker dan de CHR. Die voelt, ondanks de vergelijkbaar vlakke houding en ook de ketting langs het voorwiel toch wat gemoedelijker aan.
De CHR ligt hoger, waardoor hij meer frontaal oppervlak heeft; bij een medium lig je voor vermindering van frontaal oppervlak tussen de wielen.
Door de hoogte is een CHR wel stabieler; een bezemsteel is makkelijker op je vinger te balanceren dan een potlood.
Dit onrustigere gevoel bij lage snelheid wordt uiteindelijk gecompenseerd omdat je door de lagere zit op de medium beter met je voeten bij de grond kan.
Het maakt een medium wel tot minder een stadsfiets; vaker is lage snelheid nodig in de stad.
Op langere stukken op hoge snelheid is de Medium(metaal) wel sneller dan de High (carbon); fietsend in een groep zal het benodigde vermogen ongeveer gelijk zijn, omdat de CHR racer lichter is dan de medium, en dus minder vermogen nodig heeft om te versnellen (in het wiel van de voorganger te blijven)
Niels, medium hight, van der Wal