01-Mar-2023, 08:00 PM
(01-Mar-2023, 03:41 PM)365cycle schreef:(01-Mar-2023, 09:05 AM)Niels van der Wal schreef: Op langere stukken op hoge snelheid is de Medium(metaal) wel sneller dan de High (carbon); fietsend in een groep zal het benodigde vermogen ongeveer gelijk zijn, omdat de CHR racer lichter is dan de medium, en dus minder vermogen nodig heeft om te versnellen (in het wiel van de voorganger te blijven)Dat geloof ik niet, en de ontwerper/constructeur met mij. De CHR is volgens Bram een fractie sneller dan de M-Racer, als ik het me goed herinner 48,3 km/h ipv 47,5 ofzo, voor 250 watt.
Een kleiner frontaal oppervlak betekent niet per definitie dat iets sneller is dan de grotere concurrent. Door de racekap met motorvizier op m’n Bülk te zetten heb ik het frontaal oppervlak bijvoorbeeld aanzienlijk vergroot, want zo’n bolle kop heb ik nou ook weer niet. De fiets wordt er toch aanzienlijk sneller van.
De M-Racer is kleiner dan de CHR maar ook duidelijk slechter gevormd.
Klopt wat je zegt. De carbon high racer is aerodynamischer uitgevoerd dat de metalen medium.
Wel degelijk is tussen de wielen liggen aerodynamischer dan er boven liggen (bij gelijke wielgroten)
Ik heb geracet met het carbon prototype van de medium; die was aerodynamisch uitgevoerd en hierdoor erg snel.
Niels, CMR, van der Wal