18-Mar-2023, 09:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Mar-2023, 09:45 PM door Bob Hagendijk.)
Hier istie dan, mijn M5 M-racer. Op 26 januari heb ik het eerste ritje gemaakt en inmiddels ben ik 360 km verder. Wat meerdere mensen zeggen klopt, de kettinglijn langs het voorwiel went. Vooral als je jezelf aanwent om de ketting op het buitenste voorblad te laten. Krappe langzame bochten zijn nog steeds niet te doen, maar als je je eigen helft van het fietspad volledig gebruikt voor een haakse bocht is 95% van de bochten haalbaar.
In het begin had ik er last van dat als ik stuurde het stuur ging wiebelen. Dit had ik ook met nieuwe wielen en banden. Hoe meer km's ik maak en in bochten durf te hangen, hoe minder dat wordt. Een fiets is ook niet gemaakt om rechtop door een bocht te gaan, en deze zal er erg gevoelig voor zijn denk ik.
Wat is deze fiets snel. Waar mijn gemiddeldes eerst rond de 26/27 km/u lagen is dat nu 30. Laatst had ik wind mee en had ik gemiddeld 32,4. Zonder wind mee heb ik kruissnelheden van 36/37. Laatst maakte ik me druk over een speedpedelec die me inhaalde en hield ik die een minuut bij met 43 km/u. En ik ben echt geen topsporter.
Inmiddels heb ik wat aanpassingen gedaan tov toen ik de fiets kocht.
De handvaten zijn te klein. Als mijn duim op de gripshift zit steekt mijn pink buiten het stuur. Hierdoor soms het gevoel alsof ik alleen met duim en wijsvinger het stuur vastheb. Voelt niet zeker met bochten nemen en is met handschoenen nog erger.
De achteruitkijkspiegel zit op de handrem gelijmd. Hierdoor zie ik pas achteropkomend verkeer als ze me gaan inhalen. Ik zie ze liever eerder aankomen, maar daar zit nu mijn schouder voor. Ik denk eraan om de spiegel aan het uiteinde van de remhendel te schroeven zodat ik net om mijn schouder heen kan kijken. Of een andere spiegel.
In het begin had ik er last van dat als ik stuurde het stuur ging wiebelen. Dit had ik ook met nieuwe wielen en banden. Hoe meer km's ik maak en in bochten durf te hangen, hoe minder dat wordt. Een fiets is ook niet gemaakt om rechtop door een bocht te gaan, en deze zal er erg gevoelig voor zijn denk ik.
Wat is deze fiets snel. Waar mijn gemiddeldes eerst rond de 26/27 km/u lagen is dat nu 30. Laatst had ik wind mee en had ik gemiddeld 32,4. Zonder wind mee heb ik kruissnelheden van 36/37. Laatst maakte ik me druk over een speedpedelec die me inhaalde en hield ik die een minuut bij met 43 km/u. En ik ben echt geen topsporter.
Inmiddels heb ik wat aanpassingen gedaan tov toen ik de fiets kocht.
- Nieuwe wielen, van het oude voorwiel waren de slijtageindicatoren volledig weggesleten.
- Nieuwe banden, er zaten voor en achter 23mm banden op met een drukbereik van 9-12 bar. Dat stuiterde behoorlijk. Nu vervangen door Continental GP5000 25mm voor en 28mm achter. Voor past het niet breder, en achter vind ik breder niet nodig. Voor met 8 bar, achter met 7,5 bar. Dat rijdt een stuk comfortabeler.
- Nieuwe pedalen. Ik hou niet van clip pedalen. Ik reed op de Baron met Shimano M324 pedalen (de platte kant) zonder problemen. Met deze fiets gleed ik soms van de pedalen met nat weer. Daarom heb ik Look trail roc pedalen gekocht. Bedoeld voor MTB met uitstekende boutjes die zich in het profiel van je zool vastgrijpen. Je kan je schoenen makkelijk verzetten, maar zodra je kracht zet gaan ze geen kant op.
- Nieuwe remmen, hier was ik niet tevreden mee, zeker niet met de snelheden die ik haal. De remblokjes bleken originele Shimano's te zijn en volledig versleten. Vervangen voor Swissstop flashpro bxp. Volgens de verpakking sta je met 60 km/u binnen 45m stil. Niet geprobeerd, maar het remt fantastisch dus ik geloof het wel.
De handvaten zijn te klein. Als mijn duim op de gripshift zit steekt mijn pink buiten het stuur. Hierdoor soms het gevoel alsof ik alleen met duim en wijsvinger het stuur vastheb. Voelt niet zeker met bochten nemen en is met handschoenen nog erger.
De achteruitkijkspiegel zit op de handrem gelijmd. Hierdoor zie ik pas achteropkomend verkeer als ze me gaan inhalen. Ik zie ze liever eerder aankomen, maar daar zit nu mijn schouder voor. Ik denk eraan om de spiegel aan het uiteinde van de remhendel te schroeven zodat ik net om mijn schouder heen kan kijken. Of een andere spiegel.