21-Mar-2023, 09:25 PM
Hoi Allemaal.
Ik zal me even voorstellen, want dat is voor zover ik het begrijp wel de bedoeling als je actief gaat deelnemen, i.p.v. slechts lezen.
Mijn naam is Jeroen Claassens en ik ben al sinds 25 jaar een ligfietser. De ene jaren wat actiever dan de andere. De laatste tijd echter het ligfietsen weer opgepakt. Niet alleen omdat het een prettige manier van verplaatsen is, maar het gebruik van de auto begint me steeds meer tegen te staan.
Nadat mijn Taifun het begaf op één van de vele slechte fietspaden hier in Duitsland, o ja, ik woon ik Kalkar-Wissel (net) over de grens tussen Arnhem en Nijmegen, ben ik teruggegaan naar mijn oude liefde de M5 26/28. Na 10 meter voelde het als thuiskomen.
Toen deze tot mijn tevredenheid aangepast was aan mijn wensen, een groter voorwiel (28) en een veel meer liggende houding merkte ik dat ik in de wintermaanden die ligfiets niet gebruikte vanwege de hoge ligging en de mogelijke gladde wegen. Ik ben tenslotte ook niet meer de jongste. Dus sinds januari mag ik mij de eigenaar noemen van een WAW (175).
Het is nog steeds wennen. De fiets is ondertussen ook "geöptimaliseerd" voor de snelheid en het vertrouwen is er al wel. Maar ik heb nog lang niet genoeg kilometers in de benen om in elke situatie de juiste keuzes te maken. Maar daar geef ik mij dit jaar nog wel voor.
Naast het ligfietsen heb ik ook nog wel lol in het bekijken en bekritiseren van verkeerssituaties. Niet alleen vanuit een gebruikersblik, maar ook vanuit een wettelijke blik. Ik ben geen jurist. Ik ben wel een programmeur, wat ervoor zorgt dat ik regeltjes (wetten) lees zoals ze opgeschreven zijn. En dan blijk de uiteindelijke uitvoering op de weg vaak inconsequent te zijn. En daar heb ik een hekel aan.
Deze opmerkzaamheid gebruik ik ook om te proberen hier en daar verbeteringen aan te brengen. Zowel in Nederland als in Duitsland heb ik geregeld contact met de wegbeheerders om in ieder geval aan te geven wat er in mijn ogen mis is. En ik moet zeggen dat het meerendeel open staat voor het gesprek en vaak worden de situaties ook aangepast.
Ik hoop actief te kunnen deelnemen in de discussies op dit forum. De afgelopen jaren is het voor mij al een enorme bron aan informatie geweest. Ik heb een sterke mening, maar ben niet snel op mijn teentjes getrapt. Als ik ergens bot uit de hoek kom of in jullie ogen over de schreef ga, laat het me weten. Dat zal namelijk nooit mijn bedoeling zijn.
Met vriendelijke groet,
Datakneder.
Ik zal me even voorstellen, want dat is voor zover ik het begrijp wel de bedoeling als je actief gaat deelnemen, i.p.v. slechts lezen.
Mijn naam is Jeroen Claassens en ik ben al sinds 25 jaar een ligfietser. De ene jaren wat actiever dan de andere. De laatste tijd echter het ligfietsen weer opgepakt. Niet alleen omdat het een prettige manier van verplaatsen is, maar het gebruik van de auto begint me steeds meer tegen te staan.
Nadat mijn Taifun het begaf op één van de vele slechte fietspaden hier in Duitsland, o ja, ik woon ik Kalkar-Wissel (net) over de grens tussen Arnhem en Nijmegen, ben ik teruggegaan naar mijn oude liefde de M5 26/28. Na 10 meter voelde het als thuiskomen.
Toen deze tot mijn tevredenheid aangepast was aan mijn wensen, een groter voorwiel (28) en een veel meer liggende houding merkte ik dat ik in de wintermaanden die ligfiets niet gebruikte vanwege de hoge ligging en de mogelijke gladde wegen. Ik ben tenslotte ook niet meer de jongste. Dus sinds januari mag ik mij de eigenaar noemen van een WAW (175).
Het is nog steeds wennen. De fiets is ondertussen ook "geöptimaliseerd" voor de snelheid en het vertrouwen is er al wel. Maar ik heb nog lang niet genoeg kilometers in de benen om in elke situatie de juiste keuzes te maken. Maar daar geef ik mij dit jaar nog wel voor.
Naast het ligfietsen heb ik ook nog wel lol in het bekijken en bekritiseren van verkeerssituaties. Niet alleen vanuit een gebruikersblik, maar ook vanuit een wettelijke blik. Ik ben geen jurist. Ik ben wel een programmeur, wat ervoor zorgt dat ik regeltjes (wetten) lees zoals ze opgeschreven zijn. En dan blijk de uiteindelijke uitvoering op de weg vaak inconsequent te zijn. En daar heb ik een hekel aan.
Deze opmerkzaamheid gebruik ik ook om te proberen hier en daar verbeteringen aan te brengen. Zowel in Nederland als in Duitsland heb ik geregeld contact met de wegbeheerders om in ieder geval aan te geven wat er in mijn ogen mis is. En ik moet zeggen dat het meerendeel open staat voor het gesprek en vaak worden de situaties ook aangepast.
Ik hoop actief te kunnen deelnemen in de discussies op dit forum. De afgelopen jaren is het voor mij al een enorme bron aan informatie geweest. Ik heb een sterke mening, maar ben niet snel op mijn teentjes getrapt. Als ik ergens bot uit de hoek kom of in jullie ogen over de schreef ga, laat het me weten. Dat zal namelijk nooit mijn bedoeling zijn.
Met vriendelijke groet,
Datakneder.