21-Mar-2023, 10:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Mar-2023, 10:06 PM door datakneder.)
(21-Mar-2023, 09:39 PM)Lopopodium schreef:(21-Mar-2023, 09:25 PM)datakneder schreef: Nadat mijn Taifun het begaf op één van de vele slechte fietspaden hier in Duitsland, o ja, ik woon ik Kalkar-Wissel (net) over de grens tussen Arnhem en Nijmegen, ben ik teruggegaan naar mijn oude liefde de M5 26/28. Na 10 meter voelde het als thuiskomen.
Opvallend dat je het hebt over slechte fietspaden. Ik fiets ook een paar keer per jaar door en rond Kalkar. Maar vind de fietspaden daar juist prima. Uitgezonderd de paden binnen bebouwde kom waar je bij elke oprit van een huis tweemaal over een opstaand randje heen moet. En op de plekken waar ze een sleuf in het pad hebben gemaakt voor werkzaamheden. Dat vullen ze vaak niet op gedurende de werkzaamheden of tijdelijk met een laag gruis.
Op welk specifiek pad ging het bij jou mis?
Hier in Wissel zelf. De nieuwe fietspaden zijn geweldig. Maar veel oude paden hebben wortelschade. Ook willen ze bij wegwerkzaamheden gewoon sleuven frezen en die een aantal dag laten liggen zonder enige waarschuwing. Het grootste probleem is echter wat jij al aangeeft, de paden in de bebouwde kom. Niet alleen dat gezeik met uitritten, wat in een VM helemaal verschrikkelijk is. Maar daar zijn ook alle kruisingen voor de rijbaan (auto's) gewoon doorgetrokken asfalt, maar voor de fietsers voorzien van allerhande gootjes en drempeltjes.
Nou moet ik toegeven dat ik die Tai ook zonder vering gemaakt had en dat dat in combinatie met mijn gewicht en een aluminium frame dat zeker niet bijgedragen heeft aan de stevigheid.
(21-Mar-2023, 09:41 PM)Bacchus schreef: Welkom Datakneder! Een "netto" 28/28 klinkt een beetje als steltlopen op de fiets. Ik kan me voorstellen dat dat wat vertrouwen vereist.
We hebben het hier graag over weginrichting, dus wat dat betreft val je in een warm bad. Voor ligfietsers en zeker velonauten valt dat ook net wat kritischer dan voor andere fietsers.
Ik zou het zeker niet de beginnende ligfietser aanraden. Het vergt ook een Flintstonestart en toen ik laatst op een ander mogel ligfiets zat merkte ik dat dat zo ingesleten was, dat ik ook daar op die manier startte.
Ja, als velonaut merk ik dat de weginrichting hier vaak niet op is ingesteld. Maar het is mijn persoonlijke keuze om zo'n fiets te rijden. Ik vind niet dat de weginrichting zich maar naar mijn keuze moet aanpassen. Daarvoor zijn er gewoonweg te weinig VMs op de weg. Maar ik realiseer me des te meer hoe het is voor "gehandicapten" (Ik bedoel eigenlijk het duitse Behinderten, wat een veel breder begrip is) die een aangepast vervoermiddel hebben. Ze zetten hier soms de drukknoppen voor fietsers op bijna 1 meter van het geasfalteerde gedeelte.