23-Mar-2023, 02:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2023, 03:00 PM door 365cycle.)
Heb hier ooit een vrij uitgebreid gesprek over gehad met een agent met een specialisatie in deze richting (en wielrenner in z'n vrije tijd - ik haal 'm wel vaker in ).
Kwam op het volgende neer:
Snelheidsbeperking voor een ongemotoriseerde fietser is heel complex. Je bent als fietser namelijk niet verplicht om je eigen snelheid te weten.
Zelfs niet als je wel trapondersteuning hebt, maar dan is je snelheid in praktijk in principe beperkt tot zo'n 27 km/h (de uitzondering die daar op eigen kracht vol overheen trapt daargelaten). Een boete voor snelheid kan je in theorie alsnog krijgen en zal je dan ook moeten betalen, maar het is niet onverstandig om bezwaar te maken (mijn conclusie: vermelden dat je niet wist dat je zó hard ging).
Een snelle ligfiets of velomobiel met een sterke rijder zit daarmee in een bijzondere positie, want het is prima mogelijk om extreme snelheden te halen op plaatsen waar dat niet verantwoord is. De agent in kwestie maakte zich daar minder druk over, gezien liggers volgens hem zowel erg opvallen als weinig voorkomen, en zelfs bij een zeer explosieve rijder de acceleratie vergeleken met een motorvoertuig heel erg meevalt. Daarnaast gaf hij aan dat er wel een punt is waarop hij over zou gaan tot beboeten op basis van Artikel 5 WvW 1994 (“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”)
Ik heb daarop een beetje zitten prikken op welk punt dat dan op een 50-weg die we beide kenden zou zijn; uiteindelijk kwam eruit dat ergens tussen de 60 en 70 km/h het snelheidsverschil met overig verkeer dusdanig groot zou worden dat het in zijn ogen tijd zou worden om tot staande houding over te gaan, ook afhankelijk van verder rijgedrag.
Met snelle ongemotoriseerde fietsers gaat het dus heel lastig worden om een boete op te leggen voor snelheid. Gevaarlijk rijgedrag is een heel grijs gebied, maar niet grijs genoeg om stapels Amsterdamse fietsers op de bon te slingeren.
Om een dergelijke maximumsnelheid doorgevoerd te krijgen moet de fiets eerst verplicht uitgevoerd worden met een werkende snelheidsmeter. Da's een flinke horde om te nemen.
Kwam op het volgende neer:
Snelheidsbeperking voor een ongemotoriseerde fietser is heel complex. Je bent als fietser namelijk niet verplicht om je eigen snelheid te weten.
Zelfs niet als je wel trapondersteuning hebt, maar dan is je snelheid in praktijk in principe beperkt tot zo'n 27 km/h (de uitzondering die daar op eigen kracht vol overheen trapt daargelaten). Een boete voor snelheid kan je in theorie alsnog krijgen en zal je dan ook moeten betalen, maar het is niet onverstandig om bezwaar te maken (mijn conclusie: vermelden dat je niet wist dat je zó hard ging).
Een snelle ligfiets of velomobiel met een sterke rijder zit daarmee in een bijzondere positie, want het is prima mogelijk om extreme snelheden te halen op plaatsen waar dat niet verantwoord is. De agent in kwestie maakte zich daar minder druk over, gezien liggers volgens hem zowel erg opvallen als weinig voorkomen, en zelfs bij een zeer explosieve rijder de acceleratie vergeleken met een motorvoertuig heel erg meevalt. Daarnaast gaf hij aan dat er wel een punt is waarop hij over zou gaan tot beboeten op basis van Artikel 5 WvW 1994 (“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”)
Ik heb daarop een beetje zitten prikken op welk punt dat dan op een 50-weg die we beide kenden zou zijn; uiteindelijk kwam eruit dat ergens tussen de 60 en 70 km/h het snelheidsverschil met overig verkeer dusdanig groot zou worden dat het in zijn ogen tijd zou worden om tot staande houding over te gaan, ook afhankelijk van verder rijgedrag.
Met snelle ongemotoriseerde fietsers gaat het dus heel lastig worden om een boete op te leggen voor snelheid. Gevaarlijk rijgedrag is een heel grijs gebied, maar niet grijs genoeg om stapels Amsterdamse fietsers op de bon te slingeren.
Om een dergelijke maximumsnelheid doorgevoerd te krijgen moet de fiets eerst verplicht uitgevoerd worden met een werkende snelheidsmeter. Da's een flinke horde om te nemen.