23-Mar-2023, 04:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2023, 04:46 PM door 365cycle.)
(23-Mar-2023, 04:15 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet perse een belachelijk idee vind. Maak ik hier misschien geen vrienden mee, maar toch. Als de situatie zo is dat het niet verantwoord is, moet je het niet doen. Aangezien iedereen daar een ander idee over heeft moet je er iets over vastleggen. Op een smal fietspad met veel andere fietsers die ca 15 km/u rijden, eventueel tegenliggers, voetgangers die er moeten oversteken en zijwegen die slecht overzichtelijk zijn, dan moet je geen 30 willen rijden.De vraag ligt denk ik heel wat complexer dan dat je het nu schetst.
Is het dan veilig om met 30 km/u op de weg mee te fietsen als dat daar de max snelheid is? Dat vraag ik me ook af qa zichtbaarheid en kwetsbaarheid van een fietser tegenover de auto's en vrachtauto's.
Die situaties in Amsterdam ontstaan doordat er grote hoeveelheden mensen zich willen verplaatsen door de stad. Met de auto gaat het gewoon niet, juist daarom is Amsterdam zo'n fietsstad geworden. Als hier dan bijvoorbeeld te weinig ruimte is om vlot te fietsen, moeten we dan de fietsers verder beperken? Of kunnen er misschien twee baantjes voor de automobilisten verdwijnen, zodat het fietspad breed genoeg gemaakt kan worden?
We weten allebei welk vervoermiddel efficiënter is in de stad. De doorstroom op de Coolsingel in Rotterdam is er door de jaren heen fors op vooruit gegaan, ondanks teruggang van 2x3 naar 2x2 naar 2x1 baan voor auto's. Die stelling is misschien weinig wetenschappelijk, maar bij mij om de hoek heeft men exact het tegendeel bewezen; van 2x1 naar 2x2 banen en een turborotonde - de files in de spits zijn langer geworden, het aantal ongevallen is toegenomen.