23-Mar-2023, 05:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2023, 05:22 PM door datakneder.)
(23-Mar-2023, 04:15 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet perse een belachelijk idee vind.
...
Moet er dan een beperking komen dat er nergens harder dan 20 mag worden gereden? Nee, dat vind ik ook niet. Een hoop komt neer op gezond verstand en verkeersinzicht, maar omdat iedereen daar anders over denkt heb je verkeersregels nodig.
Het belachelijke zit 'm voor mij in een reëel verkeersprobleem dat langzaam gegroeid is door o.a. het grote scala aan verschillende vervoersvormen die de laatste jaren erbij zijn gekomen, waar ze het proberen op te lossen met een snelheidsbeperking. En wat ik in het laatste deel van jouw verhaal lees ben jij het eens dat dit ook niet de oplossing is.
(23-Mar-2023, 05:06 PM)Frutsel schreef: Ik rij een stukje over de Amsterdamse fietspaden naar/van mijn werk. Ik wil graag op de weg rijden (Moeten snorfietsen ook, en die gaan in principe langzamer dan ik kan met mijn velomobiel), maar dat betekent wel dat ik hier niet rechtsaf zou mogen: https://www.google.nl/maps/@52.3557705,4...384!8i8192
Vanaf het fietspad is dat wel gewoon toegestaan. Als ik vanaf de brug linksaf zou willen geldt hetzelfde verhaal. Dat mag niet als auto, maar de fietsen mogen dat wel.
Dit stuk is gelukkig niet zo'n toeristisch stukje, dus ik heb geen last van buitenlanders die wel een fiets huren, maar geen ervaring hebben met (druk) stadsverkeer.
Ik geloof trouwens dat naast handhaving het grootste probleem is dat je niet 30km op de weg en 20km op het bijbehorende fietspad kan instellen in NL.
(En dan heb je inderdaad het probleem nog dat men geen snelheidsmeter op een fiets heeft (of hoeft))
Qua handhaving zaten ze al te denken aan verplichte kentekens, want dan is het te automatiseren, nietwaar?
Over het eerste stukje ben ik het eens. Fietsers mogen rechtsaf de brug op, want het bord D6 staat tussen de twee wegen. Het fietspad is hier een eigen weg omdat borden rechts van de weg staan en de fietsers nog verder rechts op een andere weg rijden.
Maar vanaf de brug staat het bord zodanig dat ook fietsers hier niet linksaf mogen slaan. Hier zal in de praktijk niet op gehandhaafd worden, maar het stoort mij zeer als de wegbeheerder hier wel de bedoeling heeft dat fietsers linksaf mogen slaan en desondanks dit bord plaatst, zonder onderbord "uitgezonderd fietsers" omdat ze er van uitgaan dat ze toch niet handhaven.
(23-Mar-2023, 04:58 PM)Victor schreef: Volgens mij willen ze een snelheidsbeperking voor *elektrische* fietsen. Een mooie kans om weer wat meer ligfietsers op de weg te krijgen om zonder elektra lekker te knallen ;-)
Daar heb ik naar lopen zoeken. Het ene bericht spreekt inderdaad over elektrische fietsen, maar andere weer over fietsen. De originele brief van de wethouder heb ik helaas nog niet kunnen vinden.