31-Mar-2023, 11:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2023, 11:59 PM door 365cycle.)
Geheel tegen de indruk die je verder op het forum bij me achterlaat in (nl. tot op de letter, niet meer niet minder) lees je nu zaken tussen de regels door die er niet staan. Mag, maar laten we daar het forum niet mee vervuilen - gezien je in de software zit weet je ongetwijfeld ook hoeveel kinderen aannames heeft
Zeker niet omdat jouw redenering en jouw interpretatie van mijn redenering onder de streep hetzelfde resultaat opleveren: Een boete, die niet geldig is op basis van een fout bij de agent.
Je laatste zin is daarnaast pertinent onjuist: het niet dragen van een gordel (en andere onzin) zijn geen verplichting die bij het besturen van een motorvoertuig hoort. Er is een subcategorie motorvoertuigen (waaronder categorieën M1 en N1, zijnde personenauto's en lichte bedrijfsauto's) waarvoor dat verplicht is, maar op geen of in ieder geval vrijwel geen van de L-categorieën (twee- en driewielers) is die van toepassing.
Waar de uitdaging wat dit betreft ligt is dat E-bikes en velomobielen (samen met andere fietsen) voor de wet twee heel erg verschillende apparaten zijn. Wat het nog complexer maakt is dat de richtlijn (2002/24) waarin die ondersteunde fietsen opgenomen waren, inmiddels is vervallen. EU verordening 168/2013 sluit de fiets met elektrische ondersteuning tot 250W en maximaal 25 km/h expliciet uit. Tenzij ik het verkeerd interpreteer kom je met die uitsluitingen in een dusdanig wettelijk vacuüm dat je een opgevoerde E-velomobiel niet eens zou kunnen bekeuren als een illegaal motorvoertuig, maar altijd uitkomt bij een voertuig dat simpelweg niet op de weg is toegelaten (omwille van de zithoogte, of eigenlijk het R-punt... waarvoor je één of andere aanhangsel van weer een volgende verordening moet doorbladeren ).
Lang verhaal kort: De E-bike verplicht onderwerpen aan een typegoedkeuring, daarmee de snelheidsmeter verplichten en een snelheidsbeperking opleggen gaat niet eenvoudig worden. Eén lokale toevoeging op een EU-verordening en we zijn er, formeel gezien. Je komt dan echter niet onder een massale registratie uit... of je jaagt mensen simpelweg weer van de E-bike af (door ondersteuning te verbieden).
PS: En ja, ik heb die verordeningen ooit aandachtig zitten lezen... op zoek naar een maas in de wet voor één van de vele enthousiaste projecten die weleens in mijn hoofd zitten, en waarvan maar een heel klein percentage naar buiten komt.
Zeker niet omdat jouw redenering en jouw interpretatie van mijn redenering onder de streep hetzelfde resultaat opleveren: Een boete, die niet geldig is op basis van een fout bij de agent.
Je laatste zin is daarnaast pertinent onjuist: het niet dragen van een gordel (en andere onzin) zijn geen verplichting die bij het besturen van een motorvoertuig hoort. Er is een subcategorie motorvoertuigen (waaronder categorieën M1 en N1, zijnde personenauto's en lichte bedrijfsauto's) waarvoor dat verplicht is, maar op geen of in ieder geval vrijwel geen van de L-categorieën (twee- en driewielers) is die van toepassing.
Waar de uitdaging wat dit betreft ligt is dat E-bikes en velomobielen (samen met andere fietsen) voor de wet twee heel erg verschillende apparaten zijn. Wat het nog complexer maakt is dat de richtlijn (2002/24) waarin die ondersteunde fietsen opgenomen waren, inmiddels is vervallen. EU verordening 168/2013 sluit de fiets met elektrische ondersteuning tot 250W en maximaal 25 km/h expliciet uit. Tenzij ik het verkeerd interpreteer kom je met die uitsluitingen in een dusdanig wettelijk vacuüm dat je een opgevoerde E-velomobiel niet eens zou kunnen bekeuren als een illegaal motorvoertuig, maar altijd uitkomt bij een voertuig dat simpelweg niet op de weg is toegelaten (omwille van de zithoogte, of eigenlijk het R-punt... waarvoor je één of andere aanhangsel van weer een volgende verordening moet doorbladeren ).
Lang verhaal kort: De E-bike verplicht onderwerpen aan een typegoedkeuring, daarmee de snelheidsmeter verplichten en een snelheidsbeperking opleggen gaat niet eenvoudig worden. Eén lokale toevoeging op een EU-verordening en we zijn er, formeel gezien. Je komt dan echter niet onder een massale registratie uit... of je jaagt mensen simpelweg weer van de E-bike af (door ondersteuning te verbieden).
PS: En ja, ik heb die verordeningen ooit aandachtig zitten lezen... op zoek naar een maas in de wet voor één van de vele enthousiaste projecten die weleens in mijn hoofd zitten, en waarvan maar een heel klein percentage naar buiten komt.