18-Apr-2023, 12:34 PM
Er is enorm verschil in rijgedrag:
Zachte veren geven zeer veel comfort, maar bij een driewieler doen ze de carrosserie nogal overhellen in bochten, zodat je deze wat voorzichtiger moet nemen. Bij een lage cadans en veel kracht op de pedalen gaat de carroserie op en neer deinen. Je verliest dan vermogen aan je vering. Bij drempels veren zachtere veren dieper in en heb je, snel rijdend, meer kans op hard contact van de onderbody (voethobbels) met de drempel.
Harde veren zijn minder comfortabel, op slecht wegdek kan er zelfs wat gedribbel ontstaan en dat kan betekenen dat je wat langzamer moet rijden. Vooral een stijve achtervering is funest voor dribbelgedrag, dus harde veren voor en een zachte achter is vaak een goede combi.
Als je licht van gewicht bent neem je de zachte veren, ben je wat zwaarder dan neem je beter de harde.
Hou je van snel rijden over drempels en een sportief rijgedrag in bochten: neem de harde (tenzij je zeer licht bent).
Heb je een lage velomobiel met diepe voethobbels, dan neem je in de meeste gevallen beter harde veren voor. Achter kan zacht zijn, luchtvering is helemaal aangenaam, maar vergt meer onderhoud.
Zachte veren geven zeer veel comfort, maar bij een driewieler doen ze de carrosserie nogal overhellen in bochten, zodat je deze wat voorzichtiger moet nemen. Bij een lage cadans en veel kracht op de pedalen gaat de carroserie op en neer deinen. Je verliest dan vermogen aan je vering. Bij drempels veren zachtere veren dieper in en heb je, snel rijdend, meer kans op hard contact van de onderbody (voethobbels) met de drempel.
Harde veren zijn minder comfortabel, op slecht wegdek kan er zelfs wat gedribbel ontstaan en dat kan betekenen dat je wat langzamer moet rijden. Vooral een stijve achtervering is funest voor dribbelgedrag, dus harde veren voor en een zachte achter is vaak een goede combi.
Als je licht van gewicht bent neem je de zachte veren, ben je wat zwaarder dan neem je beter de harde.
Hou je van snel rijden over drempels en een sportief rijgedrag in bochten: neem de harde (tenzij je zeer licht bent).
Heb je een lage velomobiel met diepe voethobbels, dan neem je in de meeste gevallen beter harde veren voor. Achter kan zacht zijn, luchtvering is helemaal aangenaam, maar vergt meer onderhoud.