02-May-2023, 09:20 AM
(01-May-2023, 04:49 PM)Hardloper schreef: Zelf vind ik de Snoek een mooiere standaard patroon voor twotone lak hebben.
Maar ik had wel iets van om reflectie te laten aanbrengen aan de zijkanten. Zodat hij beter opvalt en ik las iets van dat het verplicht zou zijn in België. En aangezien ik redelijk dicht bij België woon, wil ik ook gewoon legaal daar op de weg op mogen. Kan niet uitsluiten dat ik nooit niet daar naar toe wil.
Er zijn vorig jaar in België wat nieuwe regel ingevoerd. Maar een maand later, of zo, zijn er weer enkele ingetrokken. Het is mij nu niet duidelijk of de reflectieregel nu wel of niet geldt.
Bovendien is er zo iets als het feit dat het binnen Europa zo geregeld is dat als een voertuig goedgekeurd is in het land van de eigenaar, het voertuig ook toegelaten wordt in andere landen. Er kunnen wel eisen gesteld worden aan de uitrusting (bijvoorbeeld brandblusapparaten) Maar het is bijvoorbeeld in Duitsland niet toegestaan een claxon te hebben op de fiets. Een Nederlandse fiets kan echter wel met claxon rijden in Duitsland. Voor mij lijkt reflectie eerder te vallen onder zoiets als een claxon of verlichting (nog zo iets dat in Duitsland anders geregeld is) dan onder een brandblusapparaat.
Naast dat de grootte niet vermeld is staat er ook nergens dat het aan de buitenkant van een velomobiel aangebracht moet zijn, alleen aan de zijkant.