18-May-2023, 02:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2023, 02:32 PM door Wim -de roetsende.)
(18-May-2023, 01:04 PM)GerDilven schreef: Wie was kapot na veel km's hard rijden?
Zowel de ligfietser als de fiets waren kapot... na de sprint tot 60km/u
Het publiek was er kapot van.
Voor wie het niet weten: Niels heeft ooit een vreselijk ongeluk gehad. Dat was zo heftig dat er op de google mailinglijst zelf om een radiostilte werd gevraagd vanwege het niet weten hoe het zou aflopen.
Ik heb Niels ooit zien fietsen met wedstrijden. Imponerend, dat was het.
Citaat:Superleuk filmpje Wim! Laat de sterke kanten van de roeifiets zien.
Maar met bovenstaand statement generaliseer je wel stevig. De meeste typische sterke fietsers zijn namelijk totaal niet explosief.
Rest de vraag: Hoe efficiënt is de aandrijving op een roeifiets? Net zo efficiënt als de conventionele ketting? Het zou kunnen, ik heb echt geen idee, maar als die efficiënt is, en ik kijk naar de gemiddelde snelheden die ik voorbij zie komen, ken ik geen echt sterke roeifietsers.
M.a.w.: Op een gewone ligfiets (misschien zelfs liefst een trike) zou ik een korte sprint tegen een roeifietser nog best aandurven
Het statement was ook met een knipoog. Ik vind het hilarisch dat juist de roeifiets wint met zo'n dragrace.
Derk Thijs kon in zijn goede jaren goed meekomen met de snelle open liggers. Hij ging er dan meestal heel kort achter rijden.
@365cycle: ik ken meerdere roeifietsers waar jij niet van gaat winnen in een korte sprint. Dan gebeurt er namelijk hetzelfde als bij die dragrace. Dat was namelijk de finale en dus de snelste open ligger rijder.
Een Roeifiets is inderdaad minder efficiënt. Door de op- en neergaande beweging van het bovenlichaam vang je meer wind dan op een open ligger. Lange rijders zoals Derk en Ymte blijven vaak gewoon liggen tijdens het maken van de slagen. Mannetjes zoals ik kunnen dat niet.
Ook heb je nog een keer de terugslag waarbij er dus geen aandrijving is. Vooral heuvelop is dat een groot nadeel. Dat kun je einigszins ondervangen door hele snelle en korte slagen te maken. Dat kost echter ook weer veel energie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler