02-Jun-2023, 11:17 AM
Dat belastinggeld ook gebruikt wordt voor zaken waar autobezitters voordeel van hebben en niet-autobezitters niet, is zeker waar. En dat is ook het achterliggende idee achter een samenleving. Je draagt bij aan het welzijn van je medeburgers, soms voor zaken die je zelf niet gebruikt. (En ja, iedereen kan nu een fittie beginnen met de woorden auto en welzijn uit mijn vorige zin, maar dat is niet het punt dat ik hier wil maken.)
Maar ik heb wel moeite met dit soort berekeningen. Als je het artikel leest zie je dat het hebben van een parkeerterrein bij een bedrijf meegeteld wordt bij de kosten voor niet-autobezitters (Hoe is niet geheel duidelijk, maar het zou kunnen dat de kosten van het bedrijf doorberekend worden in de kostprijs van het produkt en dat heeft weer invloed op de B.T.W., of iets dergelijks) Ook de ziekenhuiskosten omdat auto's meer ongevallen opleveren.
Ik zie de redelijkheid van bijvoorbeeld die ziekenhuiskosten wel in, maar dan moet je ook eerlijk zijn en de ziekenhuiskosten, hoe klein in verhouding ook, van fietsers hier weer in mindering brengen.
En de redenering in het artikel dat auto's files veroorzaken en fietsers niet is maar tot op een zekere hoogte waar. Ga maar eens fietsen door een middelgrote stad net voor de scholen beginnen. Je kunt geen kant op door die scholieren die niet opletten en met z'n zessen naast elkaar rijden. Die zullen zodra ze kunnen en mogen in een auto gaan rijden. Als morgen alle automobilisten met de fiets gaan zul je zien of fietsers geen files veroorzaken.
Ik ben geen voorstander van auto's en zeker pro fietsen, maar laten we nu niet doorschieten in onze argumentatie onderbouwt door met de haren erbijgesleepte argumenten.
Maar ik heb wel moeite met dit soort berekeningen. Als je het artikel leest zie je dat het hebben van een parkeerterrein bij een bedrijf meegeteld wordt bij de kosten voor niet-autobezitters (Hoe is niet geheel duidelijk, maar het zou kunnen dat de kosten van het bedrijf doorberekend worden in de kostprijs van het produkt en dat heeft weer invloed op de B.T.W., of iets dergelijks) Ook de ziekenhuiskosten omdat auto's meer ongevallen opleveren.
Ik zie de redelijkheid van bijvoorbeeld die ziekenhuiskosten wel in, maar dan moet je ook eerlijk zijn en de ziekenhuiskosten, hoe klein in verhouding ook, van fietsers hier weer in mindering brengen.
En de redenering in het artikel dat auto's files veroorzaken en fietsers niet is maar tot op een zekere hoogte waar. Ga maar eens fietsen door een middelgrote stad net voor de scholen beginnen. Je kunt geen kant op door die scholieren die niet opletten en met z'n zessen naast elkaar rijden. Die zullen zodra ze kunnen en mogen in een auto gaan rijden. Als morgen alle automobilisten met de fiets gaan zul je zien of fietsers geen files veroorzaken.
Ik ben geen voorstander van auto's en zeker pro fietsen, maar laten we nu niet doorschieten in onze argumentatie onderbouwt door met de haren erbijgesleepte argumenten.