02-Jun-2023, 02:55 PM
(02-Jun-2023, 01:47 PM)Frutsel schreef: 1 - Fietspaden vallen ook onder infrastructuur
2 - Als iedereen op maximaal 10km van zijn bestemming zou wonen, zou iedereen die nu auto rijdt laten fietsen een optie zijn.
3 - Zonder autowegen wordt het ook moeilijk voor hulpdiensten om ergens snel te komen...
Ik bedoelde dan ook niet alle infra af te breken maar zonder auto's kunnen we makkelijk met 80% minder. Dan heb je nog altijd heel veel meer ruimte om te fietsen en zijn hulpdiensten nog sneller dan ooit ter plaatse want:
Geen rijen auto's die de weg versperren, een fiets zet je zo even in de berm.
Geen drempels want hun doelgroep is er al niet meer.
En ad 2: Gemiddeld is een autorit in Nederland 19 km, het zou me niet verbazen als de helft van de autoritten korter dan tien kilometer is. Op een efficiënte fiets is het merendeel van de autoritten makkelijk te doen.
Citaat:Net als die leuke plaatjes van heel veel auto's en vervolgens auto's vervangen door één of twee bussen zodat er meer ruimte overblijft. Dat werkt alleen als de bus ook daadwerkelijk rijdt op de tijd dat je hem nodig hebt, en stopt op de plek waar je moet zijn.
En het hele 'mensen betalen voor X, terwijl ze X niet doen/gebruiken' verhaal is nu eenmaal het resultaat van een SAMENleving. Wil je graag 'samen voor ons eigen' werken, dan is de USA een mooi voorbeeld van hoe dat werkt...
Moet je je voorstellen als we € 5.000 per Nederlander per jaar in OV zouden steken. Dan heb je in elk gehucht ieder kwartier een bus en is de tien-minuten-trein op heel het hoofdrailnet binnen vijf jaar een feit. Goed dat je de VS noemt, niet toevallig zowel een hyperindividualistische samenleving als een waar steden om de auto zijn gebouwd als een waar collectief vervoer vrijwel niet bestaat.
(Ik ben overigens niet tegen de auto, wel tegen ons huidige gebruik ervan)
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course