02-Jun-2023, 04:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2023, 04:56 PM door Bacchus.)
(02-Jun-2023, 03:11 PM)melle z schreef:Ja, vooral qua auto(snel)wegen en parkeerplaatsen in de steden kan het heel veel minder als we personenvervoer per auto afschaffen. Een gedrocht als het Prins Clausplein kan weer gewoon een verkeersplein worden, de vijfentwintig stroken van knooppunt Ridderkerk kunnen er best een stuk of vier worden. Op een enkel autoparkeervak kun je tientallen fietsen kwijt.(02-Jun-2023, 02:55 PM)Bacchus schreef: Ik bedoelde dan ook niet alle infra af te breken maar zonder auto's kunnen we makkelijk met 80% minder.Waar komt die 80% vandaan? Slag in de lucht?
Citaat:Ik denk vooral aan personenvervoer, winkelbevoorrading lijkt me toch wat anders. Ik zie toch wel een flinke correlatie tussen het aantal rijbanen en het aantal files dat er op een weg voorkomt. Nu wil dat niet zeggen dat rijbanen files veroorzaken maar ze helpen blijkbaar ook niet echt tegen files. En één bus of tienduizend personenauto's per dag maakt een wereld van verschil in complexiteit en kosten voor aanleg en onderhoud van een weg.
(02-Jun-2023, 02:55 PM)Bacchus schreef: Moet je je voorstellen als we € 5.000 per Nederlander per jaar in OV zouden steken. Dan heb je in elk gehucht ieder kwartier een bus [...]Zijn er nog wegen tussen die gehuchten als er 80% minder infrastructuur is? Daarnaast, hoe zie jij, ik noem maar wat, bevoorrading van winkels voor je?
Op de meeste wegen staan geen files neem ik aan, dus het aantal rijbanen speelt nauwelijks of geen rol. Of er nou één bus per dag rijdt of er rijden de hele dag auto's, de aanleg en het onderhoud van die wegen kosten grosso modo hetzelfde zou ik denken, maar ik heb het vaker mis gehad...
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course