26-Jun-2023, 08:43 PM
Sinds ca. 1,5 jaar heb ik werk op een mooie afstand. 3 dagen in de week pak ik mijn fiets en kom dan op 200 km/week. Momenteel rij ik een Quest uit 2017, voorzien van GO-Cycle en een brede achterband. Een ideaal voertuig voor het woon-werkverkeer. Met de woon-werktraining had ik ook weer zin om wedstrijden te gaan rijden. De Quest kan wat betreft rechte lijn snelheid aardig meekomen alleen kan hij niet vlot door korte bochten. Mijn woonwerk-route bestaat uit een menging van stad, korte stoplicht sprints en ca. 17 km lekker doorrijden. Ik woonwerk in Noord-Holland dus wind is vaak aanwezig.
De laatste jaren zijn veel nieuwe modellen op de markt verschenen. Mijn werkgever heeft daarnaast gunstige regelingen voor het gebruik en aanschaf van een fiets. Dus langzaam begon het te kriebelen… Ik was op zoek naar een fiets waarmee je Woon-werkverkeer kan rijden en leuk mee kan doen met de wedstrijden. Zijwindongevoeligheid is een vereiste dus het moest een fiets worden met gesloten wielkasten.
Ik kwam op de volgende lijstje uit en streepte ook een paar weg:
Milan SL; snelle fiets, mooie lijn alleen of deze past is de vraag, of juist veel compromissen
Milan GT; ik vind deze niet mooi, het is een SL in de overgang; aangekomen en daarom niet de vlotste en de mooiste
Bulk; veel mogelijkheden om passend te maken. Ook deze is wat lijn betreft niet de mooiste, misschien wel effectief maar als hij op het pad staat heeft hij geen vlotte uitstraling. Daarnaast heb ik het idee dat het wachten is op een MKII waar de kinderziektes uit zijn gewerkt
Snoek L; meer een racer dan een woonwerk-fiets. Vraag is of hij gevoelig is voor zijwind, tijd moet dit leren. Omdat de hoofddoel woonwerk is, viel deze af.
Alpha 9; ruim, heel ruim. Mooie lijn, in de goede kleur ook aanwezig. Ontworpen door iemand die weet hoe een fiets goed snel kan worden gemaakt
Tuna; Mooie cleane lijn, visueel de opvolger van de quest. Geen lijn teveel. Doordat de wielkappen er af kunnen zonder al te veel moeite, kan je ook snel verder na bandenpech.
Het lijstje heb ik dus kunnen beperken tot 2 fietsen waar ik meer mee wilde doen dan alleen kijken. Toevallig zag ik dat Intercitybike een Alpha 9 te koop had. Dit was voor mij de mogelijkheid om de 2 fietsen aan de tand te voelen. Van te voren een proefritje uitgezet van ca. 30 km met polder, slecht fietspad en een stukje dorp.
Als eerste de Tuna, na het op lengte stellen op weg. De fiets komt snel op gang, door de tunnel heen even de 50 aangetikt. Verderop de eerste bochten met wat snelheid genomen. Het is een fiets die je meteen vertrouwen en snelheid geeft. De wendbaarheid is uitmuntend, zeker voor een fiets met gesloten wielkasten, volgens mij ook de beste hierin van de gesloten velomobielen. Zicht naar voren is heel goed. Voor mijn gevoel kan je de weg zijn op 2,5 meter afstand van de fiets. Verderop een stukje fietspad met langsrichels. De vering is precies goed. De hobbels kan je nemen zonder dat je nierstenen vergruizen. Een mooie mix tussen sportiviteit en comfort. Richting het einde met zijwind gekeken tot hoever ik kon gaan wat betreft topsnelheid. Uiteindelijk kwam ik op 59,9 in het uur.
Daarna de Alpha. Veel minder zicht dan in de Tuna. Maar niet slechter dan een Quest. Hiermee dezelfde ronde gereden. Goede wegligging, wel stugger. Onderstuur werkt goed. Minder wendbaar dan de Tuna. Wat betreft de snelheid, deze lag lager dan de Tuna (top en gemiddelde)
Conclusie; De Tuna is een hele mooie, snelle fiets. Het is de fiets als je tochten maakt op routes rijdt die je niet eerder heb gereden. Goed uitzicht rondom. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je bochten niet haalt of uit moet stappen om de fiets om te zetten. Het stoeltje met spanbandjes heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het gevoel dat ik heen en weer waggel. Het mooie is dat het in de Tuna ook mogelijk is om de “ouderwetse” stoelophanging te bestellen.
Nadeel voor mij zijn de kort cranks. Mij lukt het niet om hier aan te wennen. Dit is voor mij dan ook de reden geweest om tocht voor de Alpha te gaan.
Komend weekeinde de Quest een beurt geven, dan kan hij op Markplaats en over 2 weken de Alpha 9 ophalen .
Groet
Piet-Q817-Kaagman
De laatste jaren zijn veel nieuwe modellen op de markt verschenen. Mijn werkgever heeft daarnaast gunstige regelingen voor het gebruik en aanschaf van een fiets. Dus langzaam begon het te kriebelen… Ik was op zoek naar een fiets waarmee je Woon-werkverkeer kan rijden en leuk mee kan doen met de wedstrijden. Zijwindongevoeligheid is een vereiste dus het moest een fiets worden met gesloten wielkasten.
Ik kwam op de volgende lijstje uit en streepte ook een paar weg:
Milan SL; snelle fiets, mooie lijn alleen of deze past is de vraag, of juist veel compromissen
Milan GT; ik vind deze niet mooi, het is een SL in de overgang; aangekomen en daarom niet de vlotste en de mooiste
Bulk; veel mogelijkheden om passend te maken. Ook deze is wat lijn betreft niet de mooiste, misschien wel effectief maar als hij op het pad staat heeft hij geen vlotte uitstraling. Daarnaast heb ik het idee dat het wachten is op een MKII waar de kinderziektes uit zijn gewerkt
Snoek L; meer een racer dan een woonwerk-fiets. Vraag is of hij gevoelig is voor zijwind, tijd moet dit leren. Omdat de hoofddoel woonwerk is, viel deze af.
Alpha 9; ruim, heel ruim. Mooie lijn, in de goede kleur ook aanwezig. Ontworpen door iemand die weet hoe een fiets goed snel kan worden gemaakt
Tuna; Mooie cleane lijn, visueel de opvolger van de quest. Geen lijn teveel. Doordat de wielkappen er af kunnen zonder al te veel moeite, kan je ook snel verder na bandenpech.
Het lijstje heb ik dus kunnen beperken tot 2 fietsen waar ik meer mee wilde doen dan alleen kijken. Toevallig zag ik dat Intercitybike een Alpha 9 te koop had. Dit was voor mij de mogelijkheid om de 2 fietsen aan de tand te voelen. Van te voren een proefritje uitgezet van ca. 30 km met polder, slecht fietspad en een stukje dorp.
Als eerste de Tuna, na het op lengte stellen op weg. De fiets komt snel op gang, door de tunnel heen even de 50 aangetikt. Verderop de eerste bochten met wat snelheid genomen. Het is een fiets die je meteen vertrouwen en snelheid geeft. De wendbaarheid is uitmuntend, zeker voor een fiets met gesloten wielkasten, volgens mij ook de beste hierin van de gesloten velomobielen. Zicht naar voren is heel goed. Voor mijn gevoel kan je de weg zijn op 2,5 meter afstand van de fiets. Verderop een stukje fietspad met langsrichels. De vering is precies goed. De hobbels kan je nemen zonder dat je nierstenen vergruizen. Een mooie mix tussen sportiviteit en comfort. Richting het einde met zijwind gekeken tot hoever ik kon gaan wat betreft topsnelheid. Uiteindelijk kwam ik op 59,9 in het uur.
Daarna de Alpha. Veel minder zicht dan in de Tuna. Maar niet slechter dan een Quest. Hiermee dezelfde ronde gereden. Goede wegligging, wel stugger. Onderstuur werkt goed. Minder wendbaar dan de Tuna. Wat betreft de snelheid, deze lag lager dan de Tuna (top en gemiddelde)
Conclusie; De Tuna is een hele mooie, snelle fiets. Het is de fiets als je tochten maakt op routes rijdt die je niet eerder heb gereden. Goed uitzicht rondom. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je bochten niet haalt of uit moet stappen om de fiets om te zetten. Het stoeltje met spanbandjes heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het gevoel dat ik heen en weer waggel. Het mooie is dat het in de Tuna ook mogelijk is om de “ouderwetse” stoelophanging te bestellen.
Nadeel voor mij zijn de kort cranks. Mij lukt het niet om hier aan te wennen. Dit is voor mij dan ook de reden geweest om tocht voor de Alpha te gaan.
Komend weekeinde de Quest een beurt geven, dan kan hij op Markplaats en over 2 weken de Alpha 9 ophalen .
Groet
Piet-Q817-Kaagman