06-Jul-2023, 12:01 AM
Als je voor gewone commercieel verkrijgbare producten gaat heb je de keuze tussen trigger schakelaars en draaischakelaars. Onderin de la nog de barend shifters. De Triggers kunnen dan nog dwars op het dwarse deel van het stuurtje of in de lengte, langs de lange stang.
Als je niet schakelt zijn de draaischakelaars net een gewoon handvat en het dikke deel biedt een net iets andere handpositie als het gewone handvat. Aangenaam. Als je niet schakelt zit de Trigger shifter op het dwarsdeel, voor mijn gevoel in de weg. Op de Lowracer wel eens geprobeerd, maar volgens mij ben ik nooit zover gekomen om een kabeltje aan te sluiten. Ik vond het niks. Je kan niet gewoon normaal met je hand rond het buisje, omdat er iets in de weg zit. De versie in de lengte, zoals op de Milan, lijkt me wel wat, maar heb ik ook nog nooit geprobeerd. Dan kun je gewoon rond het handvat en met je vingertoppen/duim vooruit schakelen.
Ik heb een mtb met ongeveer 30 jaar oude trigger shifters, 3x8. Werkt nog, alles ziet er nog goed uit. Zou ik zo mee op fietsvakantie durven. Ik heb pas een stel X0 9 speed shifters weg gedaan, iets minder oud, maar het rubber was aan het oplossen en had de consistentie van kneedgum. Dat wil je niet meer vasthouden. Mechanisch heb ik gewoon een stuk minder vertrouwen in het plastic van de draaischakelaars. Ook zit je daarmee vast aan Sram.
In de velomobiel ga je onvermijdelijk zweten, soms ook al bij lage temperaturen. Dan wordt een draaischakelaar al snel glibberig, schakelen is geen pretje en met pech draai je de blaren op je handen. Of je moet handschoentjes dragen voor de grip.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar zo'n in de lengte gemonteerde trigger shifter, of bar end shifter van Microshift wat ook past op shimano en of sram 11 speed. ( maar wel het juiste type bij het merk zoeken)
Wat de heren van Velomobiel.nl willen monteren is misschien ook nog wel een puntje om even te checken.
Als je niet schakelt zijn de draaischakelaars net een gewoon handvat en het dikke deel biedt een net iets andere handpositie als het gewone handvat. Aangenaam. Als je niet schakelt zit de Trigger shifter op het dwarsdeel, voor mijn gevoel in de weg. Op de Lowracer wel eens geprobeerd, maar volgens mij ben ik nooit zover gekomen om een kabeltje aan te sluiten. Ik vond het niks. Je kan niet gewoon normaal met je hand rond het buisje, omdat er iets in de weg zit. De versie in de lengte, zoals op de Milan, lijkt me wel wat, maar heb ik ook nog nooit geprobeerd. Dan kun je gewoon rond het handvat en met je vingertoppen/duim vooruit schakelen.
Ik heb een mtb met ongeveer 30 jaar oude trigger shifters, 3x8. Werkt nog, alles ziet er nog goed uit. Zou ik zo mee op fietsvakantie durven. Ik heb pas een stel X0 9 speed shifters weg gedaan, iets minder oud, maar het rubber was aan het oplossen en had de consistentie van kneedgum. Dat wil je niet meer vasthouden. Mechanisch heb ik gewoon een stuk minder vertrouwen in het plastic van de draaischakelaars. Ook zit je daarmee vast aan Sram.
In de velomobiel ga je onvermijdelijk zweten, soms ook al bij lage temperaturen. Dan wordt een draaischakelaar al snel glibberig, schakelen is geen pretje en met pech draai je de blaren op je handen. Of je moet handschoentjes dragen voor de grip.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar zo'n in de lengte gemonteerde trigger shifter, of bar end shifter van Microshift wat ook past op shimano en of sram 11 speed. ( maar wel het juiste type bij het merk zoeken)
Wat de heren van Velomobiel.nl willen monteren is misschien ook nog wel een puntje om even te checken.