13-Jul-2023, 11:00 PM
Sinds eergisteren ben ik eigenaar van de Azub trike die te koop stond op Ligfiets.net Ik was niet écht op zoek naar een andere trike, maar onze oudste Kettwiesel vergde de laatste tijd méér en méér gesleutel om die rijdend te kunnen houden, zodat we toch al min of meer hadden uitgemaakt dat-ie na bijna 20 jaar wel met pensioen mocht. En toen las ik die advertentie op Ligfiets.net ....
Ik had wel wat twijfels : maar 'n half jaar oud en nu al verkopen ? Met de verkoper dan een paar keer heen -en weer gebericht en eergister dan met de aanhangwagen naar Riijnsburg gereden. Bij aankomst stond de trike al voor de deur en die zag er (van ver) best goed uit. Eigenaar was een vriendelijke man, en de reden dat hij de trike alweer verkocht, bleek tweeledig te zijn : niet alleen had hij een rugblessure gekregen nadat hij de trike had gekocht, de trike bleek ook te breed te zijn om door de deur van zijn stalling te kunnen en met zijn blessure was het niet zo eenvoudig om de trike elke keer te kantelen om die binnen -en buiten te zetten. Ook bleek dat hij er 'n keer mee omgeslagen was toen hij té hard door de bocht ging, waarbij de trike toch wel wat schade had opgelopen (stond niks van vermeld in de advertentie, maar verklaarde m.i. wel de relatief "lage" vraagprijs voor een fiets van amper 'n half jaar oud). Spatbord, overtrek zit, handvat stuur, buitenkant naaf rechts voor en derailleur achter vertonen duidelijk schaafschade. Maar de schade blijkt alleen maar optisch te zijn, met de fiets zelf was/is niks aan de hand. Ter plaatse nog een proefrit gemaakt en toen was wat mij betrof de zaak rond, trike op de aanhangwagen geladen en terug naar huis.
En nu volop bezig met de trike "te tunen
Al gedaan : kopsteun er af (zat meer in de weg dan dat ik er plezier van had), zithoek afgesteld (kan nog wel veranderen); trapboom ingekort (je kan bij Azub ook de zit verschuiven, maar die zat al bijna helemaal vooraan); pedalen vervangen door exemplaren mét reflectoren (verplicht hier); het Spanninga achterlicht vervangen door ééntje van B&M (dat 'n pak meer licht geeft) en de ventisit die bovenop het gaas van de zit was bevestigd, verwijderd.
Nog te doen : bandenwissel. De trike is nu op alle wielen voorzien van BIG BEN + banden van Schwalbe en da's wat overkill. Achteraan okee, daarmee drijf je te tenslotte de fiets aan, maar vooraan heb je voor niks zo'n zware banden met zo'n profiel nodig (nieuwe bandjes zijn besteld en onderweg).
Aandrijving : nu zit er een 3 x 9 Shimano Acera groep op, die wil ik ook mettertijd vervangen door een naafversnelling (wss een Alfine 11). Ook een korter crankstel (155mm ipv 175mm) staat nog op het verlanglijstje ....
Intussen zijn we 2 dagen en 100km verder. Besturing is even wennen, want vergeleken met de Kettwiesel stuurt de Tricon redelijk zenuwachtig. Maar dat went vast wel. De trike rijdt ook iets vlotter en trekt voor mijn gevoel ook wat sneller op. Zéker geen spijt van mijn aankoop !
Wordt vervolgd ....
Ik had wel wat twijfels : maar 'n half jaar oud en nu al verkopen ? Met de verkoper dan een paar keer heen -en weer gebericht en eergister dan met de aanhangwagen naar Riijnsburg gereden. Bij aankomst stond de trike al voor de deur en die zag er (van ver) best goed uit. Eigenaar was een vriendelijke man, en de reden dat hij de trike alweer verkocht, bleek tweeledig te zijn : niet alleen had hij een rugblessure gekregen nadat hij de trike had gekocht, de trike bleek ook te breed te zijn om door de deur van zijn stalling te kunnen en met zijn blessure was het niet zo eenvoudig om de trike elke keer te kantelen om die binnen -en buiten te zetten. Ook bleek dat hij er 'n keer mee omgeslagen was toen hij té hard door de bocht ging, waarbij de trike toch wel wat schade had opgelopen (stond niks van vermeld in de advertentie, maar verklaarde m.i. wel de relatief "lage" vraagprijs voor een fiets van amper 'n half jaar oud). Spatbord, overtrek zit, handvat stuur, buitenkant naaf rechts voor en derailleur achter vertonen duidelijk schaafschade. Maar de schade blijkt alleen maar optisch te zijn, met de fiets zelf was/is niks aan de hand. Ter plaatse nog een proefrit gemaakt en toen was wat mij betrof de zaak rond, trike op de aanhangwagen geladen en terug naar huis.
En nu volop bezig met de trike "te tunen
Al gedaan : kopsteun er af (zat meer in de weg dan dat ik er plezier van had), zithoek afgesteld (kan nog wel veranderen); trapboom ingekort (je kan bij Azub ook de zit verschuiven, maar die zat al bijna helemaal vooraan); pedalen vervangen door exemplaren mét reflectoren (verplicht hier); het Spanninga achterlicht vervangen door ééntje van B&M (dat 'n pak meer licht geeft) en de ventisit die bovenop het gaas van de zit was bevestigd, verwijderd.
Nog te doen : bandenwissel. De trike is nu op alle wielen voorzien van BIG BEN + banden van Schwalbe en da's wat overkill. Achteraan okee, daarmee drijf je te tenslotte de fiets aan, maar vooraan heb je voor niks zo'n zware banden met zo'n profiel nodig (nieuwe bandjes zijn besteld en onderweg).
Aandrijving : nu zit er een 3 x 9 Shimano Acera groep op, die wil ik ook mettertijd vervangen door een naafversnelling (wss een Alfine 11). Ook een korter crankstel (155mm ipv 175mm) staat nog op het verlanglijstje ....
Intussen zijn we 2 dagen en 100km verder. Besturing is even wennen, want vergeleken met de Kettwiesel stuurt de Tricon redelijk zenuwachtig. Maar dat went vast wel. De trike rijdt ook iets vlotter en trekt voor mijn gevoel ook wat sneller op. Zéker geen spijt van mijn aankoop !
Wordt vervolgd ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)