(28-Jul-2023, 08:25 AM)Roepers schreef: Steeds weer verbaas ik mij erover dat snelheid zo'n belangrijke rol speelt, alsof ze worden aangeschaft voor wedstrijden. Ze worden toch aangeschaft als vervoermiddel in het dagelijks verkeer?Juist dan is het belangrijk. Het snelheidspotentieel zegt veel over hoe makkelijk je op de weg tussen de auto's kan invoegen, over hoe voorspelbaar je reistijd is en hoe groot je actieradius. Voor een voertuig dat de meeste solo autoritten kan vervangen is dat heel belangrijke informatie.
Ik begrijp dat jij vooral een fietser bent; de mensen die ik stimuleer om in een velomobiel te stappen willen in eerste instantie vooral naar hun werk, en hebben vaak gemeen dat ze fietsen ook minimaal "wel leuk" vinden.
(28-Jul-2023, 08:25 AM)Roepers schreef: De opmerkingen hierboven van Hoekie en Wim lijken wat mij betreft te wijzen dat 40 km/h in een normale velomobielrit een hele mooie kruissnelheid is. Dat betekent toch dat snelheidsverschillen bij 60 km/h in het dagelijks gebruik wegvallen? Dat wordt nog sterker als je bedenkt de gemiddelde snelheid nog veel lager ligt. Dan is de snelheidswinst van zoń snelle velomobiel helemaal verwaarloosbaar.Ik heb even een deja vu uit het Bülk/Milan topic, maar komt ie nog een keer:
Als je 30 km/h rijdt bij 20 graden heb je de rolweerstand en luchtweerstand van die snelheid te overwinnen. Bij dat tempo is de rolweerstand met een velomobiel nog aanzienlijk. Ga je 60 km/h rijden bij dezelfde omstandigheden, dan heb je 2x zoveel vermogen nodig om de rolweerstand te overwinnen, en 8x zoveel vermogen om de luchtweerstand te overwinnen.
Ga je nu weer 30 km/h rijden met 20 graden en met 4 Beaufort tegenwind (recht van voren), dan ben je bezig de rolweerstand van 30 km/h te combineren met de luchtweerstand van 60 km/h (30 extra van de windsnelheid).
Hoe een fiets zich gedraagt bij hoge snelheid zegt dus veel over hoeveel harder je moet trappen als het hard waait. Hoe die zich gedraagt op nat en/of slecht wegdek zegt iets over hoeveel harder je moet trappen bij regen en/of in de winter; bij de QV is de rolweerstand bijvoorbeeld merkbaar hoger.
Wat ik probeer te doen is ondervinden hoe efficiënt de aandrijflijn is, wanneer de rolweerstand fors toeneemt, en wanneer de luchtweerstand fors toeneemt.
M'n vriendin heeft dus wel degelijk wat aan tests en tuningtips van gasten die 80+ rijden met een Milan SL; zij kon gewoon 30 blijven rijden in haar eerste 100+, tegen 4 Bft wind in. Met een DF was haar dat niet gelukt.