28-Jul-2023, 04:37 PM
Kan ik als Snoek rijder niet achterblijven
Vergelijken met een andere VM kan ik niet, dit is mijn eerste VM en ik heb ook niet proefgereden in andere modellen (of zelfs maar ligfietsen...)
In juli 2022 heb ik een proefrit gemaakt, 72km / 2h10m vanuit Dronten door Biddinghuizen en Elburg en onderlangs Kampen weer terug naar Dronten. De verwachte ellende met grote draaicirkel en weinig bodemspeling was eigenlijk geen issue (het zijn IMO wel de zwakke plekken). Het was vooral erg fun en ook comfortabel. Dat laatste was de aanleiding voor mijn interesse in "iets liggends"; lange afstanden fietsen is wel een passie maar de lichamelijke ongemakken boven de 400km kan me gestolen worden. Na de 2e keer drie maanden last van cyclist's palsy (dove pinken/ringvingers) heb ik besloten geen afstanden boven de 600km meer te rijden op een normale fiets.
Anyway, bij terugkomst van de proefrit een Snoek besteld. Redelijk standaard maar met 155mm Rotor cranks en Lupine SL AF lamp en een racekap (voor in de natte/koude maanden) met extra ventilatie.
Op 11 april was het dan zover en kon ik mijn Snoek naar huis rijden. In de afgelopen 3 1/2 maand heb ik er in 17 ritten 5930km mee afgelegd. Een voor/nadeel van brevetten rijden in een velomobiel: je moet naar/van de start fietsen (de besteleend is net te klein om de Snoek mee te vervoeren )
In eerste instantie zaten er harde (rode) veren in en kon de Snoek erg listig zijn op klinkerwegen, met een achterwiel wat alle kanten opsprong. Ook "gewoon" slecht wegdek was niet fijn. Nu er zachte veren in zitten en 4mm breder rubber achter is het ok. Glad asfalt gediend de voorkeur (geldt denk ik voor elke VM) want scheelt veel in snelheid maar de vullingen trillen niet meer uit m'n kiezen.
Intermezzo: ik pas dus precies in de "gewone" Snoek. 1m75 lang, 78cm binnenbeenlengte, 40cm brede schouders tussen de schuifdeuren en 60kg zwaar (te licht voor de harde veren dus). Het is voor mij één van de charmes van de Snoek, voelt als een maatfiets en ziet er (zeer subjectief...) een stuk eleganter uit dan andere velomobielen. Door twee extra gaatjes te boren kan de zitting nog een centimeter naar voren en de achterkant heb ik maximaal laag (zo platliggend mogelijk dus); in ontspannen toestand heb ik nog +/- centimeter ruimte bij de schouders, maar ik kan me ook makkelijk schrap zetten wat met name handig is als je over oneffenheden als boomwortels, verkeersdrempels etc heendendert.
Op de vraag "hoe hard gaat'ie" antwoord ik altijd dat ik op mijn gewone fiets rond de 25 km/u fiets en in de Snoek met dezelfde inspanning rond de 35 km/u. Eén van de verschillen van een VM met een gewone fiets: het kost meer moeite om op snelheid te komen maar maakt het de moeite waard omdat het minder inspanning kost om op (hogere) snelheid te blijven fietsen. Betekent wel dat ik moet gaan trainen op maximaal vermogen voor 1 - 2 minuten. Zonder hulp van de zwaartekracht krijg ik de Snoek op 50km/u en dan moet ik uithijgen. Maximum berg-af 82km/u, geen problemen met instabiliteit maar voor mij houdt het hier wel op. Ook geen problemen gehad met stabiliteit toen ik bij windkracht 4+ hoge bruggen over de rivieren over moest.
Tot nog toe heeft de Snoek me gebracht wat ik had gehoopt: geen lichamelijke issues na een lang brevet (vorige maand "Rondom Luxemburg" van 1000km gereden, plus in totaal 500km heen/terug) en meer lol in lange "saaie" stukken want juist daar nodigt een VM uit om je toch eens extra in te spannen. Er zit ook verrassend veel ruimte in, een compacte kampeeruitrusting kan ik prima kwijt; voor een echte vakantie moet ik nog iets bedenken om ook de ruimte voor de wielkasten te kunnen gebruiken.
Enige waar ik nog mee aan de pruts moet is de elektrische installatie. Ik gebruik een 20Ah USB powerbank als voeding met een USB-C trigger om 12V te krijgen (met max 3A). Werkt op zich prima, maar als ik de knipperlichten gebruik dan gaat de koplamp uit Niet specifiek voor de Snoek, op het Duitse forum zijn er meer mensen die een vergelijkbaar gedrag hebben met de Lupine.
Vergelijken met een andere VM kan ik niet, dit is mijn eerste VM en ik heb ook niet proefgereden in andere modellen (of zelfs maar ligfietsen...)
In juli 2022 heb ik een proefrit gemaakt, 72km / 2h10m vanuit Dronten door Biddinghuizen en Elburg en onderlangs Kampen weer terug naar Dronten. De verwachte ellende met grote draaicirkel en weinig bodemspeling was eigenlijk geen issue (het zijn IMO wel de zwakke plekken). Het was vooral erg fun en ook comfortabel. Dat laatste was de aanleiding voor mijn interesse in "iets liggends"; lange afstanden fietsen is wel een passie maar de lichamelijke ongemakken boven de 400km kan me gestolen worden. Na de 2e keer drie maanden last van cyclist's palsy (dove pinken/ringvingers) heb ik besloten geen afstanden boven de 600km meer te rijden op een normale fiets.
Anyway, bij terugkomst van de proefrit een Snoek besteld. Redelijk standaard maar met 155mm Rotor cranks en Lupine SL AF lamp en een racekap (voor in de natte/koude maanden) met extra ventilatie.
Op 11 april was het dan zover en kon ik mijn Snoek naar huis rijden. In de afgelopen 3 1/2 maand heb ik er in 17 ritten 5930km mee afgelegd. Een voor/nadeel van brevetten rijden in een velomobiel: je moet naar/van de start fietsen (de besteleend is net te klein om de Snoek mee te vervoeren )
In eerste instantie zaten er harde (rode) veren in en kon de Snoek erg listig zijn op klinkerwegen, met een achterwiel wat alle kanten opsprong. Ook "gewoon" slecht wegdek was niet fijn. Nu er zachte veren in zitten en 4mm breder rubber achter is het ok. Glad asfalt gediend de voorkeur (geldt denk ik voor elke VM) want scheelt veel in snelheid maar de vullingen trillen niet meer uit m'n kiezen.
Intermezzo: ik pas dus precies in de "gewone" Snoek. 1m75 lang, 78cm binnenbeenlengte, 40cm brede schouders tussen de schuifdeuren en 60kg zwaar (te licht voor de harde veren dus). Het is voor mij één van de charmes van de Snoek, voelt als een maatfiets en ziet er (zeer subjectief...) een stuk eleganter uit dan andere velomobielen. Door twee extra gaatjes te boren kan de zitting nog een centimeter naar voren en de achterkant heb ik maximaal laag (zo platliggend mogelijk dus); in ontspannen toestand heb ik nog +/- centimeter ruimte bij de schouders, maar ik kan me ook makkelijk schrap zetten wat met name handig is als je over oneffenheden als boomwortels, verkeersdrempels etc heendendert.
Op de vraag "hoe hard gaat'ie" antwoord ik altijd dat ik op mijn gewone fiets rond de 25 km/u fiets en in de Snoek met dezelfde inspanning rond de 35 km/u. Eén van de verschillen van een VM met een gewone fiets: het kost meer moeite om op snelheid te komen maar maakt het de moeite waard omdat het minder inspanning kost om op (hogere) snelheid te blijven fietsen. Betekent wel dat ik moet gaan trainen op maximaal vermogen voor 1 - 2 minuten. Zonder hulp van de zwaartekracht krijg ik de Snoek op 50km/u en dan moet ik uithijgen. Maximum berg-af 82km/u, geen problemen met instabiliteit maar voor mij houdt het hier wel op. Ook geen problemen gehad met stabiliteit toen ik bij windkracht 4+ hoge bruggen over de rivieren over moest.
Tot nog toe heeft de Snoek me gebracht wat ik had gehoopt: geen lichamelijke issues na een lang brevet (vorige maand "Rondom Luxemburg" van 1000km gereden, plus in totaal 500km heen/terug) en meer lol in lange "saaie" stukken want juist daar nodigt een VM uit om je toch eens extra in te spannen. Er zit ook verrassend veel ruimte in, een compacte kampeeruitrusting kan ik prima kwijt; voor een echte vakantie moet ik nog iets bedenken om ook de ruimte voor de wielkasten te kunnen gebruiken.
Enige waar ik nog mee aan de pruts moet is de elektrische installatie. Ik gebruik een 20Ah USB powerbank als voeding met een USB-C trigger om 12V te krijgen (met max 3A). Werkt op zich prima, maar als ik de knipperlichten gebruik dan gaat de koplamp uit Niet specifiek voor de Snoek, op het Duitse forum zijn er meer mensen die een vergelijkbaar gedrag hebben met de Lupine.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek