Het ligt iets genuanceerder. De eerste is de maat. Ben je smaller dan 75cm dan gelden alle regels voor fietsers. Ben je breder dan 75cm dan moet je de verbodsborden volgen, de gebodsborden niet altijd. Voorbeeld het bordje fietspad, leuk, maar met een trike of velomobiel mag ik dat negeren. Ik mag dus ook op de rijbaan rijden, wel even het RVV art 5 uit het hoofd leren, menig agent kent dit niet.
De snelheid die je mag rijden wordt bepaald door het bord wat rechts van de weg, waarop je rijd, staat. Dus er was een plaatje met een bord van 20km/u, dan mag je daar maximaal 26km/u rijden, dwz 20km/u plus die beruchte 6km/u voor onzekerheid snelheidsmeters (volgens mij is dat een percentage van 5%, dus 21km/u). Een ander plaatje gaf maximum snelheid van 60km/u, dan mag je met je velomobiel niet harder, andere fietsen een beetje academisch als je het mij vraagt. Dus als je een rijbaan hebt met aparte fietspaden en op de rijbaan is een limiet ingesteld van 30km/u dan hoef je op het fietspad je daar niets van aan te trekken, het bord staat namelijk links van het fietspad. Staat dat bord rechts van het fietspad, dan mogen bestuurders die gebruik maken van dat fietspad niet harder dan 30km/u, de auto's op de rijbaan mogen dan de snelheid rijden die daar is toegestaan (50, 70, 80 of nog erger). Op een erf wordt de weg gedeeld met auto's en andere bestuurders. Rechts van de weg bij de ingang staat het bord met de maximum snelheid, dat is dus geldig voor iedereen die van de weg gebruik maakt. Je rijd een dorp binnen, daar wordt de weg gedeeld met auto's en andere bestuurders, het bord rechts van de weg is geldig. Meestal 50km/u. Met een velomobiel mag je dus niet harder dan 50km/u, zie boven. Staat er bij een school een bord van 30km/u dan mag je ook als fietser niet harder.
Gebruik wel je verstand bij het kiezen van een rijbaan. Bij 50km/u is het verschil nog niet groot, bij 80km/u zit je minder prettig om het maar zo te zeggen. Harder, no way.
Volgens mij kun je een boete voor te snel rijden altijd aanvechten, een fiets moet niet uitgerust zijn met een snelheidsmeter volgens de wet. De snelheidsmeter die je misschien wel hebt geldt niet omdat deze niet officieel is geijkt en kan dus niet doorgaan als een snelheidsmeter gelijk in een motorvoertuig. Op het oog/gevoel kun je niet aangesproken worden, bij iedereen is die beleving anders, oa veroorzaakt door de snelheid van gegevensverwerking van jouw hersenen en dat is bij iedereen anders. En voor het overige zijn er veel agenten die volkomen uit hun nek kleppen. Vaak krijg ik terug of ik jurist ben, alsof dat ertoe doet.
De snelheid die je mag rijden wordt bepaald door het bord wat rechts van de weg, waarop je rijd, staat. Dus er was een plaatje met een bord van 20km/u, dan mag je daar maximaal 26km/u rijden, dwz 20km/u plus die beruchte 6km/u voor onzekerheid snelheidsmeters (volgens mij is dat een percentage van 5%, dus 21km/u). Een ander plaatje gaf maximum snelheid van 60km/u, dan mag je met je velomobiel niet harder, andere fietsen een beetje academisch als je het mij vraagt. Dus als je een rijbaan hebt met aparte fietspaden en op de rijbaan is een limiet ingesteld van 30km/u dan hoef je op het fietspad je daar niets van aan te trekken, het bord staat namelijk links van het fietspad. Staat dat bord rechts van het fietspad, dan mogen bestuurders die gebruik maken van dat fietspad niet harder dan 30km/u, de auto's op de rijbaan mogen dan de snelheid rijden die daar is toegestaan (50, 70, 80 of nog erger). Op een erf wordt de weg gedeeld met auto's en andere bestuurders. Rechts van de weg bij de ingang staat het bord met de maximum snelheid, dat is dus geldig voor iedereen die van de weg gebruik maakt. Je rijd een dorp binnen, daar wordt de weg gedeeld met auto's en andere bestuurders, het bord rechts van de weg is geldig. Meestal 50km/u. Met een velomobiel mag je dus niet harder dan 50km/u, zie boven. Staat er bij een school een bord van 30km/u dan mag je ook als fietser niet harder.
Gebruik wel je verstand bij het kiezen van een rijbaan. Bij 50km/u is het verschil nog niet groot, bij 80km/u zit je minder prettig om het maar zo te zeggen. Harder, no way.
Volgens mij kun je een boete voor te snel rijden altijd aanvechten, een fiets moet niet uitgerust zijn met een snelheidsmeter volgens de wet. De snelheidsmeter die je misschien wel hebt geldt niet omdat deze niet officieel is geijkt en kan dus niet doorgaan als een snelheidsmeter gelijk in een motorvoertuig. Op het oog/gevoel kun je niet aangesproken worden, bij iedereen is die beleving anders, oa veroorzaakt door de snelheid van gegevensverwerking van jouw hersenen en dat is bij iedereen anders. En voor het overige zijn er veel agenten die volkomen uit hun nek kleppen. Vaak krijg ik terug of ik jurist ben, alsof dat ertoe doet.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD