05-Aug-2023, 10:26 AM
Volgens mij stond er ook een artikeltje hierover van Piet op Ligfiets.net of in het magazine ofzo. Ergens heb ik het gezien.
Kan me nog eens herinneren dat ik als student eens in Duitsland was voor een uitwisseling. Degene bij wie we logeerden was nogal panisch dat de fietsverlichting moest funktioneren. Er werd inderdaad zeer grondig en effectief gehandhaafd. De pakkans was erg hoog, en werd je gepakt, dan kreeg je een bon.
In ruim 35 jaar fietsen ben ik 1 keer aangesproken op mijn verlichting en 1 keer bekeurd. Toen werkte ik iets te lang door en moest onverwacht in het donker naar huis. Heb een ernstig vermoeden dat destijds een leerlingagent uit de politiebus gezet werd. Hij stond zo te trillen dat ie nauwelijks kon schrijven. In diezelfde 35 jaar 1 keer een humoristische opmerking terwijl ik met 50 plus het fietspad langs Sonsbeekpark, op de Apeldoornseweg af denderde. Via de luidspreker uit de politieauto, "U rijdt te hard". Gezien de gezichten werd het niet heel erg serieus opgevat. De stoep en het fietspad waren verder leeg, ik zal misschien 55 of 57 gereden hebben, zoiets.
In de praktijk maakt het waarschijnlijk geen fluit uit dat je geen snelheidsmeter hebt, bij blik op de weg e.d. werken excuses als "ik had het niet in de gaten", "ik heb het bord niet gezien" ook niet.
Een vriend van mij had er al eens een uitgebreide discussie over met de wijkagent, die het afsloot met de woorden, als jij graag een bon wilt en je fietst te hard, dan zorg ik wel voor de bon. Daar heeft ie het maar niet op aan laten komen.
Ik denk dat dit een zeer theoretische discussie is, met al die jaarlijkse fietskilometers wordt er zelden bekeurd. In Rozendaal, bij Velp, is er na een dodelijk ongeval in (na)een afdaling, onoverzichtelijke bocht met een metershoge heg, een maximumsnelheid van 30 gekomen, met name voor fietsers. Wielrenner reed overstekende bejaarde aan, de wielrenner reed hard. Ik vermoed dat daar ook wel even gehandhaafd is.
Voorlopig verwacht ik niet dat er een maximumsnelheid gaat komen, die afwijkt van het andere verkeer.
Kan me nog eens herinneren dat ik als student eens in Duitsland was voor een uitwisseling. Degene bij wie we logeerden was nogal panisch dat de fietsverlichting moest funktioneren. Er werd inderdaad zeer grondig en effectief gehandhaafd. De pakkans was erg hoog, en werd je gepakt, dan kreeg je een bon.
In ruim 35 jaar fietsen ben ik 1 keer aangesproken op mijn verlichting en 1 keer bekeurd. Toen werkte ik iets te lang door en moest onverwacht in het donker naar huis. Heb een ernstig vermoeden dat destijds een leerlingagent uit de politiebus gezet werd. Hij stond zo te trillen dat ie nauwelijks kon schrijven. In diezelfde 35 jaar 1 keer een humoristische opmerking terwijl ik met 50 plus het fietspad langs Sonsbeekpark, op de Apeldoornseweg af denderde. Via de luidspreker uit de politieauto, "U rijdt te hard". Gezien de gezichten werd het niet heel erg serieus opgevat. De stoep en het fietspad waren verder leeg, ik zal misschien 55 of 57 gereden hebben, zoiets.
In de praktijk maakt het waarschijnlijk geen fluit uit dat je geen snelheidsmeter hebt, bij blik op de weg e.d. werken excuses als "ik had het niet in de gaten", "ik heb het bord niet gezien" ook niet.
Een vriend van mij had er al eens een uitgebreide discussie over met de wijkagent, die het afsloot met de woorden, als jij graag een bon wilt en je fietst te hard, dan zorg ik wel voor de bon. Daar heeft ie het maar niet op aan laten komen.
Ik denk dat dit een zeer theoretische discussie is, met al die jaarlijkse fietskilometers wordt er zelden bekeurd. In Rozendaal, bij Velp, is er na een dodelijk ongeval in (na)een afdaling, onoverzichtelijke bocht met een metershoge heg, een maximumsnelheid van 30 gekomen, met name voor fietsers. Wielrenner reed overstekende bejaarde aan, de wielrenner reed hard. Ik vermoed dat daar ook wel even gehandhaafd is.
Voorlopig verwacht ik niet dat er een maximumsnelheid gaat komen, die afwijkt van het andere verkeer.