15-Aug-2023, 09:05 PM
Bij de meeste triple chrankstellen zit het derde blad op een aparte boutcirkel, die iets kleiner is als die van de beide grote bladen. De binnenste is bij veel triple crankstellen voor grotere bladen 74mm diameter. De buitenste 110 of 130mm. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Bij 130 is een 38er het kleinste wat past, bij 110 een 33er.
Ik vermoed dat je er 1 te weinig geteld hebt en dat het een 33er is. Omdat ze alle drie dezelfde steekcirckel hebben, en die binnenste dus geen eigen boutjes heeft, is dit waarschijnlijk een 110 dubbel waarop een extra binnenblad geknutseld is. Om dat mogelijk te maken, heb je extra lange bladboutjes nodig. Zoals gebruikt op een crankstel met een extra beschermrand "blad". Het is eigenlijk dezelfde constructie, maar dan met het zwevende blad naar binnen en niet naar buiten. Daar zit dan meestal ook gelijk de passende spacer bij. Vermoedelijk heeft Tempelman Ligfietsshop die wel. Met een standaard bladboutje gaat het niet werken omdat die niet lang genoeg zijn voor crankoog, twee bladen en een spacer. Ze zijn de dikte van die spacer te kort.
Bij een holle trapas en aan de kettingkant geen gat, heb je een hollowtech chrankstel, dan heeft de linkse twee kleine inbusboutjes en een plastic dop. Dan kun je met die inbusjes de linker los maken, en dan zit er een irritant plaat achtig dingetje in de sleuf, wat in met een pinnetje in de crank past. Dat moet iets omhoog en dan kun je hem eraf trekken. De dop moet er ook af geschroefd worden. Als de linker eraf is, kan de rest er naar rechts uit.
Zit er aan beide kanten een gat met een schroef, en kun je er door kijken als die eraf zijn dan is het Octalink of Isis. Voor beide heb je aparte trekkers met een iets groter dopje.
De blaadjes zo opschuiven als Datakneder heeft gedaan, kan bij een dubbel of een triple gemaakt van bladen met dezelfde steekcirckel. Heeft het binnenste blad een eigen steekcirkel, dan komt de middelste met deze truc ineens dichterbij. Dat gaat waarschijnlijk niet goed, tenzij je ook die binnenste opschuift, maar die ruimte is er meestal niet. In het geval van Ligfietswilsum, met een ongebruikte binnenste kun je die er gewoon af halen.
De dikke spacer is waarschijnlijk net zo dik als het materiaal van het oogje aan de crank waar de bout doorheen gaat. Met een beetje mazzel zit er op je binnenste blaadje zo'n spacer tussen het kettingblad en de crank. 8 of 9 speed is verder niet zo belangrijk, maar ga je daar 10 of 11 speed kettingen op gebruiken dan is het goed te weten dat de ketting dan tussen twee 8(9) speed afstand kettiingbladen past en heel erg goed klem kan komen te zitten. 11 speed bladen met 8-9 spacer dan past de ketting er vermoedelijk ook tussen, maar heb ik niet geprobeerd.
P.s. wel zijn er een aantal zaken waar je even goed op moet letten. Het kan zijn dat je blaadjes dan te dicht bij de klemmen komen waarmee de trapasslede bevestigd is. Bij Velomobielen met de ketting rol voor de brug, kan het zijn dat de voorderailleur gaat botsen met de mast, als je de boel naar binnen schuift. Bij moderne Velomobielen zoals Bulk en Alpha's gaat het niet werken omdat de dikkere trapasbuis gaat botsen met de derailleur.
Bij vierkante trapassen, kun je ook een smallere trapas kopen, hoogst waarschijnlijk.
Ik vermoed dat je er 1 te weinig geteld hebt en dat het een 33er is. Omdat ze alle drie dezelfde steekcirckel hebben, en die binnenste dus geen eigen boutjes heeft, is dit waarschijnlijk een 110 dubbel waarop een extra binnenblad geknutseld is. Om dat mogelijk te maken, heb je extra lange bladboutjes nodig. Zoals gebruikt op een crankstel met een extra beschermrand "blad". Het is eigenlijk dezelfde constructie, maar dan met het zwevende blad naar binnen en niet naar buiten. Daar zit dan meestal ook gelijk de passende spacer bij. Vermoedelijk heeft Tempelman Ligfietsshop die wel. Met een standaard bladboutje gaat het niet werken omdat die niet lang genoeg zijn voor crankoog, twee bladen en een spacer. Ze zijn de dikte van die spacer te kort.
Bij een holle trapas en aan de kettingkant geen gat, heb je een hollowtech chrankstel, dan heeft de linkse twee kleine inbusboutjes en een plastic dop. Dan kun je met die inbusjes de linker los maken, en dan zit er een irritant plaat achtig dingetje in de sleuf, wat in met een pinnetje in de crank past. Dat moet iets omhoog en dan kun je hem eraf trekken. De dop moet er ook af geschroefd worden. Als de linker eraf is, kan de rest er naar rechts uit.
Zit er aan beide kanten een gat met een schroef, en kun je er door kijken als die eraf zijn dan is het Octalink of Isis. Voor beide heb je aparte trekkers met een iets groter dopje.
De blaadjes zo opschuiven als Datakneder heeft gedaan, kan bij een dubbel of een triple gemaakt van bladen met dezelfde steekcirckel. Heeft het binnenste blad een eigen steekcirkel, dan komt de middelste met deze truc ineens dichterbij. Dat gaat waarschijnlijk niet goed, tenzij je ook die binnenste opschuift, maar die ruimte is er meestal niet. In het geval van Ligfietswilsum, met een ongebruikte binnenste kun je die er gewoon af halen.
De dikke spacer is waarschijnlijk net zo dik als het materiaal van het oogje aan de crank waar de bout doorheen gaat. Met een beetje mazzel zit er op je binnenste blaadje zo'n spacer tussen het kettingblad en de crank. 8 of 9 speed is verder niet zo belangrijk, maar ga je daar 10 of 11 speed kettingen op gebruiken dan is het goed te weten dat de ketting dan tussen twee 8(9) speed afstand kettiingbladen past en heel erg goed klem kan komen te zitten. 11 speed bladen met 8-9 spacer dan past de ketting er vermoedelijk ook tussen, maar heb ik niet geprobeerd.
P.s. wel zijn er een aantal zaken waar je even goed op moet letten. Het kan zijn dat je blaadjes dan te dicht bij de klemmen komen waarmee de trapasslede bevestigd is. Bij Velomobielen met de ketting rol voor de brug, kan het zijn dat de voorderailleur gaat botsen met de mast, als je de boel naar binnen schuift. Bij moderne Velomobielen zoals Bulk en Alpha's gaat het niet werken omdat de dikkere trapasbuis gaat botsen met de derailleur.
Bij vierkante trapassen, kun je ook een smallere trapas kopen, hoogst waarschijnlijk.