15-Aug-2023, 10:53 PM
(15-Aug-2023, 09:05 PM)Jeroen S schreef: Bij de meeste triple chrankstellen zit het derde blad op een aparte boutcirkel, die iets kleiner is als die van de beide grote bladen. De binnenste is bij veel triple crankstellen voor grotere bladen 74mm diameter. De buitenste 110 of 130mm. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Bij 130 is een 38er het kleinste wat past, bij 110 een 33er.
Ik vermoed dat je er 1 te weinig geteld hebt en dat het een 33er is. Omdat ze alle drie dezelfde steekcirckel hebben, en die binnenste dus geen eigen boutjes heeft, is dit waarschijnlijk een 110 dubbel waarop een extra binnenblad geknutseld is. Om dat mogelijk te maken, heb je extra lange bladboutjes nodig. Zoals gebruikt op een crankstel met een extra beschermrand "blad". Het is eigenlijk dezelfde constructie, maar dan met het zwevende blad naar binnen en niet naar buiten. Daar zit dan meestal ook gelijk de passende spacer bij. Vermoedelijk heeft Tempelman Ligfietsshop die wel. Met een standaard bladboutje gaat het niet werken omdat die niet lang genoeg zijn voor crankoog, twee bladen en een spacer. Ze zijn de dikte van die spacer te kort.
Ik zat er helemaal naast. Dat krijg je als je dingen uit het geheugen gaat doen. De bladen zijn 65-52-42. En ja er zitten lange boutjes op.
(15-Aug-2023, 09:05 PM)Jeroen S schreef: Bij een holle trapas en aan de kettingkant geen gat, heb je een hollowtech chrankstel, dan heeft de linkse twee kleine inbusboutjes en een plastic dop. Dan kun je met die inbusjes de linker los maken, en dan zit er een irritant plaat achtig dingetje in de sleuf, wat in met een pinnetje in de crank past. Dat moet iets omhoog en dan kun je hem eraf trekken. De dop moet er ook af geschroefd worden. Als de linker eraf is, kan de rest er naar rechts uit.
Zit er aan beide kanten een gat met een schroef, en kun je er door kijken als die eraf zijn dan is het Octalink of Isis. Voor beide heb je aparte trekkers met een iets groter dopje.
Bedankt voor de info. Ik zal eens nader kijken hoe het zit op mijn fiets, zodra de voorkant er af is.