04-Sep-2023, 12:10 PM
De 30 kilometer per uur regel is deels terecht. Laat ik beginnen bij het begin, waarom deze regel onlangs weer tot opspraak is gekomen. Hier in België is het laatste jaar melding gemaakt van asociaal weggedrag van snellere elektrische fietsers tegenover "gewone" fietsers. Maar ook wielrenners hebben hier aan bijgedragen. In beide gevallen heeft dit tot 2 doden geleid waarbij een groep wielrenners zogezegd een andere fietser heeft omver gereden en in het tweede geval heeft een uit de hand gelopen discussie tussen een bestuurder van een pedelec en 2 touristen ertoe geleid dat iemand verkeerd is gevallen. NIEMAND weet echter hoe deze ongevallen precies tot stand zijn gekomen, maar het op de snelheid steken is natuurlijk het makkelijkste. Vergelijk het met een auto die betrokken is in een verkeersongeval en men toch zeker even moet melden dat het een BMW is en geen Daihatsu, dus de BMW zal wel weer de schuldige zijn.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230712_96848002
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220610_96537206
Het meest hypocriete aan deze zaak is dat deze 2 voorbeelden bewust worden uitvergroot en mensen gaan veralgemenen. Alsof snelheid de belanngrijkste reden is die leidt tot ongelukken. Niet dus. De meeste ongelukken gebeuren door zij die zonder te kijken het fietspad oprijden, afslaan zonder om te kijken, fietsers die door het rode verkeerslicht rijden of met de gsm bezig zijn. En dan heb je nog een grote groep fietsers die met 2 tot 3 personen naast elkaar rijden en een soort van koffiekrans houden waarbij alle focus op de baan van ondergeschikt belang is. Een stippellijn in het midden van het jaagpad waar je enkel mag overrijden om in te halen zou al een hoop helpen. Mensen zeggen me ook vaak dat het het jaagpad van iedereen is. Ja, akkoord. Maar geeft je dat het recht om héél het fietspad in te nemen zolang er geen tegenligger is? Als ik dat riskeer met mijn wagen heb ik gelijk een cursus aan mijn broek en een derdegraadsovertreding. Het is absurd hoeveel mensen ik in mijn velomobiel idiote maneouvres zie uithalen. Al kijk ik ook naar mezelf als ik content deel op Youtube, mensen inhalen met een groot snelheidsverschil is voor mij ook te riskant geworden. Sneller rijden als het minder druk is kan nog wel, dus moet ik het maar als een intervaltraining beschouwen.
Wielrenners denderen verder voortdurend met hoge snelheden over deze paden. De segmenten op Strava, waarbij wielrenners een toptijd proberen neer te zeggen zijn publiekelijk beschikbaar. Iedereen kan dus zien dat persoon X met voor en familienaam met 60 km/u tussen een bepaald traject reed waarbij de snelheidslimiet met 30 kilometer per uur werd overschreden. Ook kan je zien hoeveel pogingen men heeft ondernomen, het is feitelijk dagelijske kost waar niemand actie tegen onderneemt. Tot er iets gebeurt, dan komt het in de media en zeggen ze van controles uit te voeren.
De snelle elektrische fiets is feitelijk uitgevonden is om een alternatief te bieden voor de wagen. Dat zij zich aan de regels houden in druk stadsverkeer is meer dan logisch, maar jaagpaden bieden vaak de mogelijkheid om zonder teveel verkeer een constantere hogere snelheid aan te houden. De functionaliteit van deze fiets komt hier perfect tot zijn recht, net zoals de velomobiel trouwens.
De reden van verkoop van de Snoek ligt dus enerzijds aan mijn blessure, en anderzijds aan de toegestane snelheden. In Duitsland reed ik een paar maanden geleden samen met Timo Eden 135 kilometer lang aan een gemiddelde snelheid van net geen 53 km/u, met een kruissnelheid van 57-60 km/u, tevens met een grote actiecamera aan de buitenzijde gemonteerd van de Snoek. Het is ongezien hoe lang je daar door de natuur kan rijden op goed asfalt. De enige reden om de Snoek bij te houden is om routes in Nederland te vinden waar het ook kan, zoals Middelburg/zeeland misschien. Voor mij volstaat eigenlijk een lange rechte baan met een rotonde waar je feitelijk urenlang rondjes kan rijden zonder iemand op zijn zenuwen te werken.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230712_96848002
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220610_96537206
Het meest hypocriete aan deze zaak is dat deze 2 voorbeelden bewust worden uitvergroot en mensen gaan veralgemenen. Alsof snelheid de belanngrijkste reden is die leidt tot ongelukken. Niet dus. De meeste ongelukken gebeuren door zij die zonder te kijken het fietspad oprijden, afslaan zonder om te kijken, fietsers die door het rode verkeerslicht rijden of met de gsm bezig zijn. En dan heb je nog een grote groep fietsers die met 2 tot 3 personen naast elkaar rijden en een soort van koffiekrans houden waarbij alle focus op de baan van ondergeschikt belang is. Een stippellijn in het midden van het jaagpad waar je enkel mag overrijden om in te halen zou al een hoop helpen. Mensen zeggen me ook vaak dat het het jaagpad van iedereen is. Ja, akkoord. Maar geeft je dat het recht om héél het fietspad in te nemen zolang er geen tegenligger is? Als ik dat riskeer met mijn wagen heb ik gelijk een cursus aan mijn broek en een derdegraadsovertreding. Het is absurd hoeveel mensen ik in mijn velomobiel idiote maneouvres zie uithalen. Al kijk ik ook naar mezelf als ik content deel op Youtube, mensen inhalen met een groot snelheidsverschil is voor mij ook te riskant geworden. Sneller rijden als het minder druk is kan nog wel, dus moet ik het maar als een intervaltraining beschouwen.
Wielrenners denderen verder voortdurend met hoge snelheden over deze paden. De segmenten op Strava, waarbij wielrenners een toptijd proberen neer te zeggen zijn publiekelijk beschikbaar. Iedereen kan dus zien dat persoon X met voor en familienaam met 60 km/u tussen een bepaald traject reed waarbij de snelheidslimiet met 30 kilometer per uur werd overschreden. Ook kan je zien hoeveel pogingen men heeft ondernomen, het is feitelijk dagelijske kost waar niemand actie tegen onderneemt. Tot er iets gebeurt, dan komt het in de media en zeggen ze van controles uit te voeren.
De snelle elektrische fiets is feitelijk uitgevonden is om een alternatief te bieden voor de wagen. Dat zij zich aan de regels houden in druk stadsverkeer is meer dan logisch, maar jaagpaden bieden vaak de mogelijkheid om zonder teveel verkeer een constantere hogere snelheid aan te houden. De functionaliteit van deze fiets komt hier perfect tot zijn recht, net zoals de velomobiel trouwens.
De reden van verkoop van de Snoek ligt dus enerzijds aan mijn blessure, en anderzijds aan de toegestane snelheden. In Duitsland reed ik een paar maanden geleden samen met Timo Eden 135 kilometer lang aan een gemiddelde snelheid van net geen 53 km/u, met een kruissnelheid van 57-60 km/u, tevens met een grote actiecamera aan de buitenzijde gemonteerd van de Snoek. Het is ongezien hoe lang je daar door de natuur kan rijden op goed asfalt. De enige reden om de Snoek bij te houden is om routes in Nederland te vinden waar het ook kan, zoals Middelburg/zeeland misschien. Voor mij volstaat eigenlijk een lange rechte baan met een rotonde waar je feitelijk urenlang rondjes kan rijden zonder iemand op zijn zenuwen te werken.