05-Oct-2023, 03:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Oct-2023, 03:55 PM door 365cycle.)
(05-Oct-2023, 03:12 PM)datakneder schreef: Ik heb even in Google maps gekeken en idd staan die bakken wel op een heel merkwaardige plek.Dit. En als ze dan hier moeten staan, zet ze dan op z'n minst zo dicht mogelijk bij de rijbaan.
Een autoband heeft een minimale profieldiepte van 1,6mm, en dan is de band nog wel een halve centimeter dik. Een stukje glas komt daar nooit doorheen, en als ie in het profiel schiet én er doorheen komt was je eigenlijk toch al aan nieuwe banden toe.
Er zijn genoeg fietsbanden die aan de randen van het loopvlak sowieso maar 1,6mm dik zijn.
(05-Oct-2023, 01:38 PM)PieterTrapt schreef: Ja, gemeenten doen liever dingen die weinig kosten!Volgens mij klopt dat niet. Zeker in deze tijd wordt er vaak onwijs met geld gesmeten, en ze geven sowieso veel uit aan dingen die niet echt de moeite zijn.
Hele bakken steentjes om een fietspad te verharden is daarnaast een mooi voorbeeld van het daadwerkelijke probleem; het verhoogt de rolweerstand, verlaagt de grip bij nat wegdek, als het er net op ligt is het risico op lekken groter (want kleine steentjes zijn juist die dingen die door je banden heen prikken), en het is gewoon niet nodig. Fietsen hebben zelfs bij erg warm weer te weinig druk per cm2 om de diepe sporen achter te laten die een beetje auto op onverhard asfalt trekt (oké, mening die ik heb van één asfaltspecialist, maar goed, het is er wel één).
Mijn conclusie: Zelfs bij het aanleggen van (brom-)fietspaden wordt er vanuit zware motorvoertuigen gedacht. (Leidinggevende) verkeerskundigen doen aan symptoombestrijding. Ze ontwerpen onvoldoende voor het verkeer dat we zouden moeten (en zeggen te) willen, en teveel voor het verkeer dat we nu hebben.