06-Oct-2023, 12:13 PM
(06-Oct-2023, 01:21 AM)365cycle schreef: Tsja, ja, nou heb ik het eens uit zitten rekenen... en ik zou zeggen: wijs me op m'n fout of wees met me eens dat het toch tegenvalt.
1. VW ID.3 (elektrisch)
Uitvoering: 58 kWh, de kleinste accu.
Gewicht met mij + wat bagage erin: 1933 kg
Gewichtsverdeling: precies 50/50
Gewicht per band: 483,25 kg
2. VW Golf 8 (benzine)
Uitvoering: 1.0 eTSI
Gewicht met mij, wat bagage en een volle tank: 1314 kg
Gewichtsverdeling: 61/39
Gewicht per voorband: 400,77 kg
3. Bülk velomobiel
Uitvoering: 12-speed met wat reparaties
Gewicht met mij + wat bagage erin: 120 kg
Gewichtsverdeling: 33/33/33 (dus gelijk op alle wielen... maar dat denk ik!)
Gewicht per band: 40 kg
Het contactoppervlak bij de banden van de Golf en de ID.3 is ongeveer 120x120mm (eigenlijk iets groter, maar een autoband verliest best wel wat oppervlakte door het noodzakelijk profiel).
Voor een brede snelle fietsband als de GP5000 32-622 die ik achter heb is het voor zover ik kon berekenen ongeveer 90x11mm.
Als m'n berekening klopt zou dat betekenen dat de auto 14,5x meer oppervlak heeft om z'n gewicht over te verdelen.
In volgorde:
1. VW Golf: 2,78 kg/cm2
2. VW ID.3: 3,36 kg/cm2
3. Bülk: 4,04 kg/cm2
Komen de duidelijkere afdrukken dan door de krachten die vrijkomen bij optrekken en afremmen? Of staan er dan toevallig altijd vrachtwagens op de wegen waar ik sporen zie? Ik ga er nu wel op letten...
Zo'n ingewikkelde berekeningen? Die zijn eigenlijk niet nodig Luchtbanden hebben zelf geen dragende functie, die heeft de lucht in deze banden. Dat betekent dus dat de druk die ze uitoefenen op de weg vrijwel gelijk zijn aan de luchtdruk in de band (+ een verwaarloosbaar klein beetje dat de band dan toch zelf draagt). Een vrachtwagen met banden op 8 bar levert dus dezelfde druk op als een vm met banden op 8 bar. Op losse grond (mul zand bijvoorbeeld) zak je met een vm dus even snel weg als met een vrachtwagen. Bij asfalt is dat natuurlijk anders omdat dat een redelijk vast geheel is is en dus het gewicht kan afleiden naar de onbelaste stukken rondom (zolang het totale gewicht de draagkracht niet overschrijdt, vandaar dat een vrachtwagen op asfalt wel spoorvorming geeft en een vm niet)