06-Oct-2023, 01:15 PM
(06-Oct-2023, 12:13 PM)qv-tester schreef: Bij asfalt is dat natuurlijk anders omdat dat een redelijk vast geheel is is en dus het gewicht kan afleiden naar de onbelaste stukken rondom (zolang het totale gewicht de draagkracht niet overschrijdt, vandaar dat een vrachtwagen op asfalt wel spoorvorming geeft en een vm niet)
Ah, interessant punt.
Dus een zware auto heeft bv 10x20 cm echt wegcontact per band maar wordt door nog een gebied -van stel 5 cm- eromheen ook ondersteund. Bij een luchtdruk van 200 kPa in de band, heb je dan een druk op de ondergrond van 70 kPa.
Een velomobiel heeft een echt wegcontact per band van 3x2 cm, met een gebied van 5 cm eromheen dat ondersteunt en 500 kPa in de band is de druk op de ondergrond 20 kPa.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course