07-Oct-2023, 08:10 AM
Ik heb in het verleden geleerd dat de fiets strook en het fietspad gewoon banen van de weg zijn.
Ik heb in het verleden geleerd dat alle banen van de weg gelijk in of uit voorrang zijn.
Ik heb in het verleden geleerd dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang heeft over verkeer dat afslaat.
Voor mij zijn er heel veel knelpunten waar de fiets onterecht uit voorrang wordt gehaald.
Een voorbeeld in/bij Lelystad, tussen de twee bruggen in de Runderweg wanneer je richting Dronten fietst en terug.
Je komt van een brug naar beneden waarbij je lekker vaart opbouwt, moet voorrang geven aan verkeer van dezelfde weg dat afslaat (rechtdoor gaat voor toch?) en aan verkeer van de zijweg dat vervolgens op hun beurt weer voorrang moet verlenen aan de auto's op de Runderweg.
Waarna jij uit stilstand de volgende brug op moet ploeteren.
Helemaal gevaarlijk wordt het op doorgaande fietsroutes die bebouwde kom in, uit, in, uit gaan.
Wel voorrang, geen voorrang en bij iedere uitrit van een boerderij opletten of er misschien een boer uit wil, wel voorrang in het volgende dorp, geen voorrang over afslaand verkeer dat nog achter je rijdt, wel voorrang in de buitenwijk.
Je kunt natuurlijk zo rijden dat je aan al het andere verkeer voorrang geeft maar dan kun je niet met een fatsoenlijke snelheid rijden.
Ik stel voor om de wet landelijk gelijk te trekken en de fiets ook buiten de stad weer als een volwaardige medeweggebruiker voorrang te geven waar de auto's dat ook (zouden) krijgen.
Ik heb in het verleden geleerd dat alle banen van de weg gelijk in of uit voorrang zijn.
Ik heb in het verleden geleerd dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang heeft over verkeer dat afslaat.
Voor mij zijn er heel veel knelpunten waar de fiets onterecht uit voorrang wordt gehaald.
Een voorbeeld in/bij Lelystad, tussen de twee bruggen in de Runderweg wanneer je richting Dronten fietst en terug.
Je komt van een brug naar beneden waarbij je lekker vaart opbouwt, moet voorrang geven aan verkeer van dezelfde weg dat afslaat (rechtdoor gaat voor toch?) en aan verkeer van de zijweg dat vervolgens op hun beurt weer voorrang moet verlenen aan de auto's op de Runderweg.
Waarna jij uit stilstand de volgende brug op moet ploeteren.
Helemaal gevaarlijk wordt het op doorgaande fietsroutes die bebouwde kom in, uit, in, uit gaan.
Wel voorrang, geen voorrang en bij iedere uitrit van een boerderij opletten of er misschien een boer uit wil, wel voorrang in het volgende dorp, geen voorrang over afslaand verkeer dat nog achter je rijdt, wel voorrang in de buitenwijk.
Je kunt natuurlijk zo rijden dat je aan al het andere verkeer voorrang geeft maar dan kun je niet met een fatsoenlijke snelheid rijden.
Ik stel voor om de wet landelijk gelijk te trekken en de fiets ook buiten de stad weer als een volwaardige medeweggebruiker voorrang te geven waar de auto's dat ook (zouden) krijgen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)