12-Oct-2023, 08:31 PM
(12-Oct-2023, 08:07 PM)PieterTrapt schreef: Ik heb nu één dag een ligger staan maar fantaseer nu al over een velomobiel. Als vervanger van de auto, dus droog afstanden tot circa 30 km rijden. En ook veiliger dan een open ligfiets (beter zichtbaar + beschermd door cocon). Wat is de beste manier om te beginnen? Een gebruikte VM kopen vind ik lastig, want ik kan niet de waarde inschatten. En een nieuwe is me te duur. Kun je ze huren? Dank !
Droog? Dat lukt mij dus nooit. Ik zweet nogal makkelijk en een WAW-model 3 staat ook niet bekend als spatwaterdicht.
Beter zichtbaar? Ik denk wel dat het zo is, maar vandaag nog een hele discussie gehad met een automobilist die zei dat ik onzichtbaar was. Toen vroeg ik haar waarom ze was uitgeweken en een claxon gaf. Ik was toch onzichtbaar... En dit overkomt mij regelmatig.
De snelste manier om te beginnen is duidelijk krijgen wat je wilt. Dat doe je door heel veel te lezen over ervaringen met vm's. Er is al een hoop te vinden op dit forum en op ligfiets.net. Hierdoor krijg je inzicht in de voor- en nadelen van bepaalde modellen. En vaak ook inzicht in wat voor die rijder belangrijke elementen waren om voor een bepaald model te kiezen.
De beste manier is om proef te rijden. Maar dan heb je vaak een beperkt aantal modellen, dus de studie vooraf kan een hoop gereis voorkomen.
Ikzelf had wel ervaring met ligfietsen, maar een vm kopen was een gok. Voor mij duidelijk een tweedehands vanwege de lagere investering en omdat ik nog niet zeker wist of ik vm-rijden überhaupt wel leuk zou vinden. Een proefrit is echt wel nog wat anders dan dagelijks gebruik.