13-Oct-2023, 05:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2023, 05:48 PM door twilwel.)
Geleidelijk aan wordt de bescherming tegen de elementen steeds beter bij velomobielen. Waar op te letten:
1- dichte voetengaten of de mogelijkheid deze te sluiten in het koude jaargetijde.
2- wanneer je niet helemaal afgesloten wilt zijn, is een helm met een vizier een optie in combi met een motorcol en/of balaclava
3- maar tegenwoordig heb je racekappen met een standaard motorhelm vizier en die kunnen uitgerust worden met een anti-fog insert en een ruitenwissertje. Aangezien je 's winters snel last hebt van slecht zicht door beslaan en regendruppels op je vizier is dat geen overbodige luxe.
4- met racekap, iets warms om de nek en dichte voetengaten hoef je je niet snel zorgen te maken om kou, maar vanwege risico van pech onderweg, is het aan te raden een (regen-) jas mee te nemen.
5- Wintertijd=regentijd=lekke banden. Binnen en buitenbanden mee, want onderweg banden plakken is zo goed als onmogelijk als het regent en/of donker is en sowieso wil je zo snel mogelijk weer verder om niet teveel af te koelen. Snel de hele set wisselen en thuis uitzoeken waar het lek zit.
6- bij lange dagtochten kom je in de winter weleens in het donker terecht. Goed licht en reflectie is belangrijk om zien en gezien te worden. Ik heb goede ervaringen met een lamp bovenop het hoedje (safety module), maar omdat het bij dichte mist in het donker een witte muur oplevert, heb ik ook een tweede (mist)lamp voorin de neus.
7- even terugkomend op beslaan van het vizier: je produceert enorm veel warme, vochtige lucht wanneer je je erg inspant. Een tandje minder en de kans op beslaan van je vizier en teveel afkoelen als je even uitstapt wordt enorm veel kleiner.
1- dichte voetengaten of de mogelijkheid deze te sluiten in het koude jaargetijde.
2- wanneer je niet helemaal afgesloten wilt zijn, is een helm met een vizier een optie in combi met een motorcol en/of balaclava
3- maar tegenwoordig heb je racekappen met een standaard motorhelm vizier en die kunnen uitgerust worden met een anti-fog insert en een ruitenwissertje. Aangezien je 's winters snel last hebt van slecht zicht door beslaan en regendruppels op je vizier is dat geen overbodige luxe.
4- met racekap, iets warms om de nek en dichte voetengaten hoef je je niet snel zorgen te maken om kou, maar vanwege risico van pech onderweg, is het aan te raden een (regen-) jas mee te nemen.
5- Wintertijd=regentijd=lekke banden. Binnen en buitenbanden mee, want onderweg banden plakken is zo goed als onmogelijk als het regent en/of donker is en sowieso wil je zo snel mogelijk weer verder om niet teveel af te koelen. Snel de hele set wisselen en thuis uitzoeken waar het lek zit.
6- bij lange dagtochten kom je in de winter weleens in het donker terecht. Goed licht en reflectie is belangrijk om zien en gezien te worden. Ik heb goede ervaringen met een lamp bovenop het hoedje (safety module), maar omdat het bij dichte mist in het donker een witte muur oplevert, heb ik ook een tweede (mist)lamp voorin de neus.
7- even terugkomend op beslaan van het vizier: je produceert enorm veel warme, vochtige lucht wanneer je je erg inspant. Een tandje minder en de kans op beslaan van je vizier en teveel afkoelen als je even uitstapt wordt enorm veel kleiner.