24-Apr-2018, 12:59 PM
Over de Raptobike specifiek kan ik niet veel zeggen. Wel over aluminium frames in het algemeen. Zelf heb ik tien jaar met een Optima Orca gefietst, die heeft ook een aluminium frame. In 2014 (de fiets was toen waarschijnlijk elf jaar oud) brak de aanhechting van het achterwiel met het frame aan een zijde. Dat was een dunne rechte plaat, die op de ronde frame was gelast. Dat heb ik toen nog laten herstellen bij Rainbow in Aalten.
Helaas brak twee jaar later de ronde buis ten hoogte van het stuur. Daar komt blijkbaar ook veel druk op, door het trappen op de trappers. Dat heb ik niet meer laten herstellen, dus vanaf dat moment maar uitgekeken naar een gloednieuwe fiets. En dat werd voor mij een Nazca Gaucho, met een stalen frame. Staal wordt ook wel minder naarmate de tijd voorbij vliegt, maar ik begreep dat staal op een gegeven moment een stabiele stevigheid behoudt, waarbij aluminium alleen maar verder brozer wordt. Maar misschien dat een kenner hier wat meer (en correcter) over kan vertellen.
Bij beide breuken van mijn Orca kwam ik er achter toen ik bij een stoplicht weer op gang wilde komen, en merkte dat mijn fiets ineens wiebelig was. De seconden daarvoor voordat ik stopte voor het stoplicht was er nog niets te merken. Het kan dus ineens erg snel gaan. Ik heb misschien geluk gehad dat ik niet viel. Maar heb (slechts) een (enkel) voorval gelezen over een valpartij bij een afdaling. Is makkelijk online te vinden.
Een goede en regelmatige controle op haarscheurtjes is misschien een goed advies, zeker op plekke waar veel trek- of duwdruk komt (onder de zitting, aanhechting van achterframe op het hoofdframe en bij het stuurkolom, tussen stuur en trappers).
Ikzelf ben nu een beetje huiverig voor aluminium frames, en zou er zelf toch niet zo snel meer eentje aanschaffen. Ben al op de uitkijk geweest voor een vervangende frame van mijn Orca, maar hik daar ook nog wel een beetje tegen twijfels aan of ik er nog wel zo ontspannen op durft te fietsen.
Helaas brak twee jaar later de ronde buis ten hoogte van het stuur. Daar komt blijkbaar ook veel druk op, door het trappen op de trappers. Dat heb ik niet meer laten herstellen, dus vanaf dat moment maar uitgekeken naar een gloednieuwe fiets. En dat werd voor mij een Nazca Gaucho, met een stalen frame. Staal wordt ook wel minder naarmate de tijd voorbij vliegt, maar ik begreep dat staal op een gegeven moment een stabiele stevigheid behoudt, waarbij aluminium alleen maar verder brozer wordt. Maar misschien dat een kenner hier wat meer (en correcter) over kan vertellen.
Bij beide breuken van mijn Orca kwam ik er achter toen ik bij een stoplicht weer op gang wilde komen, en merkte dat mijn fiets ineens wiebelig was. De seconden daarvoor voordat ik stopte voor het stoplicht was er nog niets te merken. Het kan dus ineens erg snel gaan. Ik heb misschien geluk gehad dat ik niet viel. Maar heb (slechts) een (enkel) voorval gelezen over een valpartij bij een afdaling. Is makkelijk online te vinden.
Een goede en regelmatige controle op haarscheurtjes is misschien een goed advies, zeker op plekke waar veel trek- of duwdruk komt (onder de zitting, aanhechting van achterframe op het hoofdframe en bij het stuurkolom, tussen stuur en trappers).
Ikzelf ben nu een beetje huiverig voor aluminium frames, en zou er zelf toch niet zo snel meer eentje aanschaffen. Ben al op de uitkijk geweest voor een vervangende frame van mijn Orca, maar hik daar ook nog wel een beetje tegen twijfels aan of ik er nog wel zo ontspannen op durft te fietsen.