22-Oct-2023, 10:26 PM
Laag cadans is inderdaad vrij belastend voor je knieën. Ik kan heel veel koppel leveren, maar als ik een paar keer vanuit stilstand voluit optrek heb ik daar de rest van de rit last van, als het geen paar dagen is (ik word een dagje ouder, hahaha). Als ik normaal rijd schakel ik met optrekken vaak bij 95 rpm, zodat het gemiddelde rond de 90 blijft hangen. Ik trap dan maximaal zo'n 500W. Als ik dan op de gewenste snelheid aankom schakel ik nog één keer door en dan kan ik prettig kruisen.
Wanneer ik pittig wil optrekken schakel ik pas rond de 110. Trek ik echt hard op, dan laat ik de cadans nog veel verder oplopen, maar da's meer een 365cycle-eigenschap dan dat het best practice is.
Wat handig is om te weten: een wat hogere cadans is een hogere belasting voor je hart, een wat lagere cadans is een hogere belasting voor je beenspieren en knieën. Vaak zie je bij hele lange ritten dus ook dat de cadans daalt.
Wanneer ik pittig wil optrekken schakel ik pas rond de 110. Trek ik echt hard op, dan laat ik de cadans nog veel verder oplopen, maar da's meer een 365cycle-eigenschap dan dat het best practice is.
Wat handig is om te weten: een wat hogere cadans is een hogere belasting voor je hart, een wat lagere cadans is een hogere belasting voor je beenspieren en knieën. Vaak zie je bij hele lange ritten dus ook dat de cadans daalt.