26-Oct-2023, 01:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2023, 01:05 AM door 365cycle.)
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Op de site van ICB zie ik dat er 11 Tuna's zijn verkocht.Omdat velonauten het allersnelste ontwerp willen en de Tuna dat niet is. Het scheelt niet veel, dat is het stomme.
Waarom is er geen stormloop op deze praktische en volgens de reviews goede en snelle vm?
Je ziet het ook niet voor niets: de Tuna ging met 2 sterke rijders gemiddeld ook ver over de 50, net als de Snoek L en de W9.
Ik zou 'm er heel graag bij willen hebben, superfijne fiets voor de wat kortere routes en met slecht weer.
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar een 16" wiel met een dikke band is bijna even groot als een 20" wiel met een smal bandje.Bijna. Een band wordt altijd iets ingedrukt, veel dikke banden lopen op een lagere druk. en vervormen daardoor meer.
349 + 50 + 50 = 449
409 + 28 + 28 = 465
Verschil is 16mm.
Dat is niet veel.
Klopt bovenstaande berekening eigenlijk wel? Kun je het gewoon zo optellen?
Daarnaast is het 406 + 28 + 28 = 462 mm.
Verder: die berekening klopt nagenoeg. Goed genoeg om kloppende waarden te krijgen als je er je snelheidsmeter op afstelt.
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Voordelen:Dikke banden zijn comfortabeler, maar dat wordt deels teniet gedaan door de kleinere diameter.
Lichter wiel
Stijver wiel
Dikke banden zijn comfortabeler
Wat wél een leuk idee is: Links en rechts in de neus twee moeren lijmen waar je een lange bout in kan draaien.
Reservewielen van de Tuna kunnen zo in een bagagevak, of met zo'n moer gewoon rechtstreeks vastgezet worden in de fiets.
Door de kleine wielbakken houd je dan plek genoeg over om te trappen, zelfs met mijn enorme schuiten. En je fiets gaat er iets rustiger van sturen, want extra gewicht in de neus
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Zijn er nog meer mensen die met een Tuna rijden?FWIW: Mijn review is bijna af, moet nog een paar dingen even nakijken en dan gaat die onderweg