26-Oct-2023, 09:10 AM
Hier mijn ervaring met de Tuna. Met dank aan 365Cycle
Proefrit met de Tuna.
Ik heb de ideale proefrit kunnen maken in de Tuna: Een keer op en neer naar mijn werk. Dit is 2x 62,5km, met lange stukken waar je goed door kan rijden, een paar stukken door bebouwde kom, goed wegdek, slecht wegdek, en drempels. Normaal rij ik dit in een vroege DF XL met diverse modificaties, dus daar vergelijk ik alles mee.
Modificaties DF XL:
- Stuggere voorvering
- Hoger op z'n poten
- Hoge (verstelbare) koplamp
- Nieuwe stuurgeometrie
- Kellerman knipperlichten achter
- Kabel om het stuur niet te laag te laten komen
Verder staat de DF XL op 32-406 CCU's, en een 47-559 Marathon.
Statische verschillen:
De Tuna heeft een wat grotere kuip. Het is nog steeds geen grote opening, zeker qua breedte, maar je komt iets minder snel met je knieën tegen de rand met uitstappen.
Ik had wat meer schouderruimte in de Tuna. (Niet dat ik te weinig heb in de DF XL, maar ik kon me niet zonder meer klemzetten)
De bagageruimte linksachter is wat kleiner dan bij mijn DF. Waarschijnlijk omdat de oude DF XL een klein (559) achterwiel heeft.
Mijn laptop + tas met extra kleren passen nog steeds, maar meer moet er niet bij.
Het 'plankje' rechtsachter is bij de Tuna meer een bakje. Ik heb hier mijn tas(je) met sleutels en pasjes etc. in liggen, en in de Tuna grijp je die er niet even uit zonder uit te stappen. De zitting is makkelijk te stellen met verschillende inkepingen voor de lengte, en riempjes voor de hoek.
Het toegangsluik naar de neus zit met magneten vast in plaats van 10 boutjes. Dat scheelt een hoop tijd als je bij de trappers moet zijn.
Dynamische verschillen:
Na het goed zetten van de zitting voelt de Tuna gelijk vertrouwd. Het uitzicht is ook nagenoeg gelijk aan de DF XL, dus dat helpt ook.
Qua sturen voelt hij iets zwaarder dan de DF XL. Een beetje als het verschil tussen de oude en nieuwe stuurgeometrie van de DF XL.
De draaicirkel voelt gelijk aan de DF XL. Ik had geen problemen met de paar vervelende bochten die ik in Amsterdam moet nemen. De Tuna loopt lichter, maar dat is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de snellere achterband die erop ligt...
De testrit:
Het waaide lekker, met een wind schuin van voren, dus het verschil in windgevoeligheid door de dichte wielkasten kon ik gelijk merken. Waar ik met de DF XL nog wel eens een uitzwaaier maak met vlagen zijwind, had ik in de Tuna amper door waar de wind vandaan kwam: De Tuna reageerde niet.
's Middags op de terugweg waaide het wat harder, en merkte ik het wel. Bij vlagen zijwind werd ik toch wat opzij gedrukt, maar een stuk minder dan de DF XL die samen met me reed op dat moment.
Ook reed ik in de Tuna een stuk makkelijker boven de 40km/h. Waar ik met de DF XL rond de 37 kruiste, zat ik met de Tuna op 40-41km/h. Let wel: Een gedeelte van de snelheidswinst is zeker te wijten aan de snellere achterband, maar de gesloten wielkasten maken echt een groot verschil.
Drempels (zowel grote als kleine) neemt de Tuna met gemak, je merkt het verschil niet tussen 16" of 20" voorwielen. De Tuna heeft standaard ook wat meer bodemvrijheid (of in ieder geval 'neusvrijheid') dan de DF XL. De reden dat ik mijn DF XL hoger op z'n pootjes heb staan is dat ik anders in Amsterdam bij een aantal drempels/stoepopritten mijn neus schraap. De Tuna reed hier zonder problemen overheen.
Klinkerwegen neemt de Tuna ook soepel. Hier speelt de ophanging van de stoel waarschijnlijk een grote rol: De riempjes aan de bovenkant zorgen voor een minder direct contact met het chassis van de velomobiel, en dempen op die manier het gehobbel. Die ophanging heeft overigens ook een nadeel: Als je (veel) kracht zet wil de stoel gaan 'schommelen'.
Conclusie:
De Tuna voelt grotendeels als een DF XL. Niet zo verwonderlijk, daar hij gebaseerd is op een DF XL. De voordelen van dichte wielkasten zijn duidelijk merkbaar, zeker met zijwind. Het feit dat de wielkasten binnen een paar seconden open te maken zijn, zodat je zonder moeite bij je wiel kan komen zorgt voor een win/win situatie.
Ik ben er nog niet uit of ik de stoelophanging een verbetering vind. het is wat meer priegelen met bagage, en of het voordeel van demping opweegt tegen het nadeel van schommelen?
De 16" wielen doen niet onder voor de vertrouwde 20", en hebben als bijkomend voordeel dat je een heel wiel (of twee) mee kan nemen in het 'vooronder'.
Ik ga mijn DF XL niet acuut inruilen voor een Tuna, daarvoor zijn de verschillen te klein (met name door de eerder genoemde modificaties van mijn DF XL), maar als ik om een-of-andere reden een nieuwe DF XL zou gaan kopen zou het een Tuna worden :-)
Proefrit met de Tuna.
Ik heb de ideale proefrit kunnen maken in de Tuna: Een keer op en neer naar mijn werk. Dit is 2x 62,5km, met lange stukken waar je goed door kan rijden, een paar stukken door bebouwde kom, goed wegdek, slecht wegdek, en drempels. Normaal rij ik dit in een vroege DF XL met diverse modificaties, dus daar vergelijk ik alles mee.
Modificaties DF XL:
- Stuggere voorvering
- Hoger op z'n poten
- Hoge (verstelbare) koplamp
- Nieuwe stuurgeometrie
- Kellerman knipperlichten achter
- Kabel om het stuur niet te laag te laten komen
Verder staat de DF XL op 32-406 CCU's, en een 47-559 Marathon.
Statische verschillen:
De Tuna heeft een wat grotere kuip. Het is nog steeds geen grote opening, zeker qua breedte, maar je komt iets minder snel met je knieën tegen de rand met uitstappen.
Ik had wat meer schouderruimte in de Tuna. (Niet dat ik te weinig heb in de DF XL, maar ik kon me niet zonder meer klemzetten)
De bagageruimte linksachter is wat kleiner dan bij mijn DF. Waarschijnlijk omdat de oude DF XL een klein (559) achterwiel heeft.
Mijn laptop + tas met extra kleren passen nog steeds, maar meer moet er niet bij.
Het 'plankje' rechtsachter is bij de Tuna meer een bakje. Ik heb hier mijn tas(je) met sleutels en pasjes etc. in liggen, en in de Tuna grijp je die er niet even uit zonder uit te stappen. De zitting is makkelijk te stellen met verschillende inkepingen voor de lengte, en riempjes voor de hoek.
Het toegangsluik naar de neus zit met magneten vast in plaats van 10 boutjes. Dat scheelt een hoop tijd als je bij de trappers moet zijn.
Dynamische verschillen:
Na het goed zetten van de zitting voelt de Tuna gelijk vertrouwd. Het uitzicht is ook nagenoeg gelijk aan de DF XL, dus dat helpt ook.
Qua sturen voelt hij iets zwaarder dan de DF XL. Een beetje als het verschil tussen de oude en nieuwe stuurgeometrie van de DF XL.
De draaicirkel voelt gelijk aan de DF XL. Ik had geen problemen met de paar vervelende bochten die ik in Amsterdam moet nemen. De Tuna loopt lichter, maar dat is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de snellere achterband die erop ligt...
De testrit:
Het waaide lekker, met een wind schuin van voren, dus het verschil in windgevoeligheid door de dichte wielkasten kon ik gelijk merken. Waar ik met de DF XL nog wel eens een uitzwaaier maak met vlagen zijwind, had ik in de Tuna amper door waar de wind vandaan kwam: De Tuna reageerde niet.
's Middags op de terugweg waaide het wat harder, en merkte ik het wel. Bij vlagen zijwind werd ik toch wat opzij gedrukt, maar een stuk minder dan de DF XL die samen met me reed op dat moment.
Ook reed ik in de Tuna een stuk makkelijker boven de 40km/h. Waar ik met de DF XL rond de 37 kruiste, zat ik met de Tuna op 40-41km/h. Let wel: Een gedeelte van de snelheidswinst is zeker te wijten aan de snellere achterband, maar de gesloten wielkasten maken echt een groot verschil.
Drempels (zowel grote als kleine) neemt de Tuna met gemak, je merkt het verschil niet tussen 16" of 20" voorwielen. De Tuna heeft standaard ook wat meer bodemvrijheid (of in ieder geval 'neusvrijheid') dan de DF XL. De reden dat ik mijn DF XL hoger op z'n pootjes heb staan is dat ik anders in Amsterdam bij een aantal drempels/stoepopritten mijn neus schraap. De Tuna reed hier zonder problemen overheen.
Klinkerwegen neemt de Tuna ook soepel. Hier speelt de ophanging van de stoel waarschijnlijk een grote rol: De riempjes aan de bovenkant zorgen voor een minder direct contact met het chassis van de velomobiel, en dempen op die manier het gehobbel. Die ophanging heeft overigens ook een nadeel: Als je (veel) kracht zet wil de stoel gaan 'schommelen'.
Conclusie:
De Tuna voelt grotendeels als een DF XL. Niet zo verwonderlijk, daar hij gebaseerd is op een DF XL. De voordelen van dichte wielkasten zijn duidelijk merkbaar, zeker met zijwind. Het feit dat de wielkasten binnen een paar seconden open te maken zijn, zodat je zonder moeite bij je wiel kan komen zorgt voor een win/win situatie.
Ik ben er nog niet uit of ik de stoelophanging een verbetering vind. het is wat meer priegelen met bagage, en of het voordeel van demping opweegt tegen het nadeel van schommelen?
De 16" wielen doen niet onder voor de vertrouwde 20", en hebben als bijkomend voordeel dat je een heel wiel (of twee) mee kan nemen in het 'vooronder'.
Ik ga mijn DF XL niet acuut inruilen voor een Tuna, daarvoor zijn de verschillen te klein (met name door de eerder genoemde modificaties van mijn DF XL), maar als ik om een-of-andere reden een nieuwe DF XL zou gaan kopen zou het een Tuna worden :-)