26-Oct-2023, 03:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2023, 03:53 PM door Niels van der Wal.)
[/quote]
De leidende functie van haaientanden was voor 1990. Sinds die tijd hebben haaientanden zelfstandige betekenis (art 80). Als er al een bord voorrangsweg zou staan geldt dat voor zowel de rijbaan als het fietspad (indien inclusief) en heeft dus geen betekenis voor de voorrang voor overstekende fietsers. Zowel de fietser als de auto rijden op een voorrangsweg.
[/quote]
Als ik je goed begrijp, dan is dit (ondanks de haaientanden) een gelijkwaardige kruising, en moet de automobilist voorrang verlenen aan de fietsers (komt van rechts) omdat het fietspad tot de weg behoord. Klopt dit?
Het lijkt mij gevaarlijk en onjuist. Komt dit ook uit de jurisprudentie? Of wordt de fietser gezien als richting-veranderend, en moet deze hierom voorrang verlenen (en staan de haaientanden ter ondersteuning hiervan).
Niels, ^^^, van der Wal
[/quote]
Je hebt helemaal gelijk dat als er een voorwaarschuwing is, er ook daadwerkelijk een bord moet staan na de voorwaarschuwing.
[/quote]
De essentie was andersom:
Een verkeersbord, niet op de plek waar het gebod ingaat, is een voorwaarschuwing en heeft, zonder daadwerkelijk gebodsbord op de plek van het gebod staat, geen betekenis.
Oftewel: Door het verplaatsen van het verbodsbord werd de weg vrij toegankelijk.
Niels, pasterop, van der Wal
De leidende functie van haaientanden was voor 1990. Sinds die tijd hebben haaientanden zelfstandige betekenis (art 80). Als er al een bord voorrangsweg zou staan geldt dat voor zowel de rijbaan als het fietspad (indien inclusief) en heeft dus geen betekenis voor de voorrang voor overstekende fietsers. Zowel de fietser als de auto rijden op een voorrangsweg.
[/quote]
Als ik je goed begrijp, dan is dit (ondanks de haaientanden) een gelijkwaardige kruising, en moet de automobilist voorrang verlenen aan de fietsers (komt van rechts) omdat het fietspad tot de weg behoord. Klopt dit?
Het lijkt mij gevaarlijk en onjuist. Komt dit ook uit de jurisprudentie? Of wordt de fietser gezien als richting-veranderend, en moet deze hierom voorrang verlenen (en staan de haaientanden ter ondersteuning hiervan).
Niels, ^^^, van der Wal
[/quote]
Je hebt helemaal gelijk dat als er een voorwaarschuwing is, er ook daadwerkelijk een bord moet staan na de voorwaarschuwing.
[/quote]
De essentie was andersom:
Een verkeersbord, niet op de plek waar het gebod ingaat, is een voorwaarschuwing en heeft, zonder daadwerkelijk gebodsbord op de plek van het gebod staat, geen betekenis.
Oftewel: Door het verplaatsen van het verbodsbord werd de weg vrij toegankelijk.
Niels, pasterop, van der Wal
De verrijking zit in de beperking