Hamvraag is dus eigenlijk, hoe goed beschermt een velomobiel je tegen de omstandigheden en zit daar verschil in tussen t
|
Berichten: 306
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 424
899 x bedankt in 302 berichten
28-Oct-2023, 11:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Oct-2023, 11:27 AM door twilwel.)
(27-Oct-2023, 11:18 PM)Jeroen S schreef: Ik vermoed Pieter, dat je vertrouwen in de stabiliteit van de driewieler iets te groot is. Ze kunnen echt wel om, ook bij lage snelheid.
Ik denk eigenlijk dat Pieter bedoelt: ten opzichte van een tweewieler? (o ja, dat schrijft hij letterlijk)
Er zijn nogal grote verschillen tussen (globaal) de oudere en nieuwere velomobielen. Het zwaartepunt is nu lager en vaak met stugger afgeveerde voorwielen. Dat merk ik doordat ik nog geen enkele keer met MilanSL of Bülk een pootje heb gelicht. Terwijl dat met de Mango en Quest nog weleens voorkwam. Pas toen ik kortere en stuggere veren ging toepassen bij Quest en Mango werden ze veel stabieler. Ten koste van comfort, dat wel.
Op gladheid is het heel verschillend. Als er een laagje sneeuw is gevallen of de weg is geheel beijzeld, dan kan ik vaak veilig sneller gaan dan de auto's die dan opeens komisch langzaam gaan, bang voor lakschade. Het lage gewicht (of lager momentum) maakt dat je gemakkelijker van richting verandert op een gladde weg en niet zo snel rechtdoor glijdt als met een zware auto. Als het echte ongelijkmatig glad is met bijvoorbeeld modder of olie, dan is er niks aan de hand zolang je glijdt en nergens tegenaan komt. Het wordt pas link wanneer je opeens weer grip hebt en net dwars staat op de rijrichting. Dan lig je zo om.
|
Berichten in dit topic |
RE: Hamvraag is dus eigenlijk, hoe goed beschermt een velomobiel je tegen de omstandig... - door twilwel - 28-Oct-2023, 11:26 AM
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik registreer mijn v...Hardloper — 12:19 PM |
Brainstorming Tuna4
|
Goh wat is werk. Het...Hardloper — 12:14 PM |
Brainstorming Tuna4
|
Ik denk dat je dubbe...365cycle — 12:05 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Nee, ik gebruik de v...365cycle — 12:01 PM |
Doorfietsroutes
|
Het is ook hoe je he...Fietsbennie — 11:56 AM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
@365 cycle: zijn dat...Snoek043 — 11:09 AM |
Brainstorming Tuna4
|
Ik las in Ligfiets&a...Hardloper — 11:01 AM |
Toch weer meer last van de achillespees...
|
Vergelijkbare ervari...blokdoorn — 10:26 AM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
In de UK kan je al...365cycle — 09:58 AM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
In de UK kan je als ...LigfietsWilsum — 09:51 AM |
Toch weer meer last van de achillespees...
|
Ik kan je vertrouwen...datakneder — 09:36 AM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Wat in Duitsland w...365cycle — 09:21 AM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Wat in Duitsland w...datakneder — 09:03 AM |
Toch weer meer last van de achillespees...
|
Mijn vertrouwen in z...Snoek043 — 08:20 AM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
edit: ik zocht e...Wim -de roetsende — 08:11 AM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Wat in Duitsland wel...Jeroen S — 08:07 AM |
Toch weer meer last van de achillespees...
|
Ik ben ook een klein...Jeroen S — 07:52 AM |
|