01-Nov-2023, 12:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Nov-2023, 12:23 AM door Piet K.)
(13-Oct-2023, 11:49 AM)Niels van der Wal schreef:
Dit is een fietspad op een oude spoorwegbedding. Enkele kilometers verder ligt een moerassig gebied waar verzakkingen optreden.
Voor autowegen wordt eerst fundering gelegd; voor fietspaden meestal niet.
Het gevolg hiervan is wortels en verzakkingen.
Het verschil is de prijs; voor fietsers is het te duur om een goed fietspad aan te leggen.
Tja, het zijn maar fietsers.
Niels, fietsers, van der wal
[/quote]
Onder fietspaden wordt niet altijd en fundering van puinkorrel gelegd, wel zand. Wel of geen fundering heeft te maken met de te verwachte belasting (gewicht). En ja, dit is een kostenafweging, maar nee dit betekend niet dat dit wordt gedaan omdat het maar fietsers zijn. Boomwortels blijven lastig. Dit heeft te maken met groeiplaats of een hoge grondwaterstand. In sommige gemeentes gaan ze dan ook over op het maken van betonnen fietspaden. De verwachting/hoop is dat deze beter bestand zijn tegen wortelopdruk.
Piet-mijn werk ligt vaak onder wegen-Kaagman
Verschil tussne fixi en een melding bij de gemeente kan zijn dat bij een fixi-melding deze direct naar een onderhoudsdienst/afdeling gaat en deze zelfstandig voortvarend oppakt. Een mail naar de gemeente kan eerst naar een afdeling gaat die eerst nagaat of de weg of situatie voldoet aan bestaand beleid. IS dit het geval dan wordt de situatie vaak niet verbeterd.
Mijn ervaring is wisselend per gemeente of discipline. Na melding dat een aftellicht weer op begon te tellen, nadat ie bijna op 0 stond en dit het risico oplevert dat fietsers het rood licht negeren had als resultaat dat het aftellicht buiten werking is gesteld. Een melding bij de provincie over het ontbreken van een stukje markering op het fietspad was in een maand opgelost. Bij mijn gemeente na een jaar nog niet.
De haag op de foto in combinatie met het middeneiland is volgens mij een poortconstructie om de overgang van de ene snelheidsregime naar een andere snelheidsregime aan te geven. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat de haag blijft staan. Eventueel voorstellen om een fietsoversteek op een andere locatie te plaatsen?
Rioolputten in asfaltwegen worden tegenwoordig meer en meer voorzien van koppen die meezakken met het asfalt. De overgang wordt dan minder.
Groet,
Piet