01-Nov-2023, 07:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Nov-2023, 07:12 PM door PieterTrapt.)
Na dit intermezzo terug naar wel of geen auto. Wij hebben 2 auto's staan. Maar de laatste jaren werken we beiden dichterbij. Dus eigenlijk niet meer nodig.
Mijn plan is deze winter het woon-werken per bukfiets te blijven doen. Het is 14 km heen en 14 terug, vooral door bebouwde kom. In de winter toch maar liever rechtop: beter zichtbaar en minder nat worden in de regen. De ligger is voor mooier weer. En dan ná de winter als 'beloning' een velomobiel aanschaffen en één auto wegdoen.
Over OV gesproken: dat is van matige kwaliteit. En buiten de grote steden is het nog erger. Even wat voorbeelden:
Van ons huis in Eelde-Paterswolde (bij Groningen)....
.....naar familie in Noordoost-Friesland.
-per OV: 2 uur (bus, trein, bus, bus; en hopen dat alles goed gaat)
-per auto: 1 uur
-per fiets: 65 km.
...naar vrienden in Enschede.
-per OV: 3 uur 15 (bus, trein, trein, bus; en hopen dat alles goed gaat) - kost €31,25 enkele reis
-per auto: 1 uur 45 minuten
-per fiets: 125 km.
...naar familie in Weesp
-per OV: 2 uur 50 (als alles goed gaat!) - kost €32,38 enkele reis
-per auto: 1 uur 55
-per fiets: 175 km
Conclusie: het OV is voor mij 2 x zo langzaam als de auto. Maar in de praktijk is het nog erger, want er zijn veel vertragingen. En voor dat matige OV betaal je ook nog eens de hoofdprijs. Het is even duur als de auto, maar twee keer zo langzaam, veel minder comfortabel en minder betrouwbaar. Ben je met twee of meer personen, dan is het helemaal een no-brainer: de auto wint glansrijk!
Ik vrees dat we nog wel even een auto nodig hebben. Maar twee is nu wat overdreven, dus ééntje gaat eruit en ik hoop volgend jaar een VM te kunnen aanschaffen
Mijn plan is deze winter het woon-werken per bukfiets te blijven doen. Het is 14 km heen en 14 terug, vooral door bebouwde kom. In de winter toch maar liever rechtop: beter zichtbaar en minder nat worden in de regen. De ligger is voor mooier weer. En dan ná de winter als 'beloning' een velomobiel aanschaffen en één auto wegdoen.
Over OV gesproken: dat is van matige kwaliteit. En buiten de grote steden is het nog erger. Even wat voorbeelden:
Van ons huis in Eelde-Paterswolde (bij Groningen)....
.....naar familie in Noordoost-Friesland.
-per OV: 2 uur (bus, trein, bus, bus; en hopen dat alles goed gaat)
-per auto: 1 uur
-per fiets: 65 km.
...naar vrienden in Enschede.
-per OV: 3 uur 15 (bus, trein, trein, bus; en hopen dat alles goed gaat) - kost €31,25 enkele reis
-per auto: 1 uur 45 minuten
-per fiets: 125 km.
...naar familie in Weesp
-per OV: 2 uur 50 (als alles goed gaat!) - kost €32,38 enkele reis
-per auto: 1 uur 55
-per fiets: 175 km
Conclusie: het OV is voor mij 2 x zo langzaam als de auto. Maar in de praktijk is het nog erger, want er zijn veel vertragingen. En voor dat matige OV betaal je ook nog eens de hoofdprijs. Het is even duur als de auto, maar twee keer zo langzaam, veel minder comfortabel en minder betrouwbaar. Ben je met twee of meer personen, dan is het helemaal een no-brainer: de auto wint glansrijk!
Ik vrees dat we nog wel even een auto nodig hebben. Maar twee is nu wat overdreven, dus ééntje gaat eruit en ik hoop volgend jaar een VM te kunnen aanschaffen
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead