11-Nov-2023, 10:25 PM
De enigszins ronde vorm van Mango, Strada en Quest is aerodynamisch goed. De wind blijft er mooi aan plakken. Als voorbeeld met zijwind van links. Die duwt tegen de linkerkant van je VM, een kracht naar rechts. De zijwind blijft er prachtig op plakken, maar ergens rechts van je fiets laat ie los. Bij dat loslaten ontstaan wervelingen, de lucht gaat draaien. Hierdoor ontstaat rechts een lichte onderdruk. Zowel de directe druk als de zuiging van de onderdruk werken dezelfde kant op. Dikke kans dat je Velomobiel dan ineens naar rechts beweegt.
Wat de twee bobbels in theorie doen is het plakken van de lucht aan de velomobiel verminderen. De laminaire luchtstroom onderbreken. Daardoor zou er dan minder onderdruk moeten ontstaan. Het tochtstripje van Wim Schermer doet hetzelfde.
De mango is gewoon geen erg snelle velomobiel. Die andere kap doet misschien iets, maar het zal zeer weinig zijn. Ik zou er geen geld aan uitgeven. Een paar carbon wielkapjes in plaats van doek helpen mogelijk al meer. Een kap op het instapgat, met raampjes, dat zal ook een merkbaar voordeel opleveren.
Qua weersbescherming en doet de Mango het ongeveer net zo goed als de anderen. Qua snelheid vormt de Mango volgens Daniel Fenn de onderste trede van wat je nog een velomobiel mag noemen.
Het hangt dus erg af van wat je met je velomobiel wilt doen, wat verwacht je ervan en waarvoor wil je hem gebruiken?
Wat de twee bobbels in theorie doen is het plakken van de lucht aan de velomobiel verminderen. De laminaire luchtstroom onderbreken. Daardoor zou er dan minder onderdruk moeten ontstaan. Het tochtstripje van Wim Schermer doet hetzelfde.
De mango is gewoon geen erg snelle velomobiel. Die andere kap doet misschien iets, maar het zal zeer weinig zijn. Ik zou er geen geld aan uitgeven. Een paar carbon wielkapjes in plaats van doek helpen mogelijk al meer. Een kap op het instapgat, met raampjes, dat zal ook een merkbaar voordeel opleveren.
Qua weersbescherming en doet de Mango het ongeveer net zo goed als de anderen. Qua snelheid vormt de Mango volgens Daniel Fenn de onderste trede van wat je nog een velomobiel mag noemen.
Het hangt dus erg af van wat je met je velomobiel wilt doen, wat verwacht je ervan en waarvoor wil je hem gebruiken?