Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is de Mango nog steeds de moeite waard anno 2023?
#40
(11-Nov-2023, 10:25 PM)Jeroen S schreef: De enigszins ronde vorm van Mango, Strada en Quest is aerodynamisch goed. De wind blijft er mooi aan plakken. Als voorbeeld met zijwind van links. Die duwt tegen de linkerkant van je VM, een kracht naar rechts. De zijwind blijft er prachtig op plakken, maar ergens rechts van je fiets laat ie los. Bij dat loslaten ontstaan wervelingen, de lucht gaat draaien. Hierdoor ontstaat rechts een lichte onderdruk. Zowel de directe druk als de  zuiging van de onderdruk werken dezelfde kant op. Dikke kans dat je Velomobiel dan ineens naar rechts beweegt. 

Wat de twee bobbels in theorie doen is het plakken van de lucht aan de velomobiel verminderen. De laminaire luchtstroom onderbreken. Daardoor zou er dan minder onderdruk moeten ontstaan. Het tochtstripje van Wim Schermer doet hetzelfde.

Het idee van de dubbele vorm is dat de lucht meer omlaag "valt", zodat de onderdruk rechts minder is (als de wind van links komt dan dus). Door de kuilen niet te diep te maken en ook een vloeiende vorm te geven is het verlies minimaal. Heer Bülk heeft daarnaast ontdekt dat 4 bobbels eigenlijk hetzelfde doen, maar de stroomlijn nog minder negatief beïnvloeden.

(11-Nov-2023, 10:25 PM)Jeroen S schreef: De mango is gewoon geen erg snelle velomobiel. Die andere kap doet misschien iets, maar het zal zeer weinig zijn. Ik zou er geen geld aan uitgeven. Een paar carbon wielkapjes in plaats van doek helpen mogelijk al meer. Een kap op het instapgat, met raampjes, dat zal ook een merkbaar voordeel opleveren.
Klopt. De Mango van HT Life Style was ontzettend snel, met aerodynamisch wat verbeteringen en een optimale aandrijflijn. HT Life Style is ook een erg sterke rijder, maar het verschil valt wel op Big Grin 



Vanaf 1:00 ongeveer. Wat wel mooi is, is dat je z'n "plek" hier zo fraai weergegeven ziet: Er gaat veel vermogen in de Mango, maar dan is ie ook sneller dan een wielrenfiets. Het is echter totaal geen partij voor een Milan GT. 

(11-Nov-2023, 10:25 PM)Jeroen S schreef: Qua weersbescherming en doet de Mango het ongeveer net zo goed als de anderen. Qua snelheid vormt de Mango volgens Daniel Fenn de onderste trede van wat je nog een velomobiel mag noemen.
Ach ja, Daniel Fenn... ik vind zo'n uitspraak op het randje van onrespectvol. De Alleweder en alles wat er nog meer oud is, zijn gewoon velomobielen. Alleen niet meer van deze tijd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , PieterTrapt


Berichten in dit topic
RE: Is de Mango nog steeds de moeite waard anno 2023? - door 365cycle - 12-Nov-2023, 12:24 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hartslagen
Terug naar het ond...365cycle — 12:26 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Waar de riskante s...bucovaina — 12:19 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Mwah, het is zeker n...365cycle — 12:15 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Het blijft mij ver...bucovaina — 12:03 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Als aanvulling op wa...365cycle — 11:55 AM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Ik sluit me aan bij...Arend-Jan — 11:47 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik raad je samen met...Hardloper — 11:40 AM
Hartslagen
Zelf ga ik niet meer...Hardloper — 11:38 AM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Ik zou je willen aan...Hardloper — 11:35 AM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Ik sluit me aan bij ...TimSch — 11:11 AM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Met 210km per week z...voodoo — 11:06 AM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Het lijkt mij zeker ...datakneder — 10:48 AM
Hartslagen
Met fietsen is...Niels van der Wal — 10:36 AM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditie...
Ik ben nooit echt sp...bucovaina — 10:28 AM
Hartslagen
Ik was begonnen met ...datakneder — 10:25 AM
Hartslagen
Roeien is een keten-...Merijn — 09:26 AM
Hartslagen
Bij mij gaat de hart...Arend-Jan — 09:01 AM