13-Nov-2023, 08:04 PM
Hangt erg van de hoeveelheid verkeer af, als het drukke wegen zijn dan is een vorm van ongelijkvloerse kruising voor fietsers erg fijn.
Dat gezegd hebbend, afgelopen zomer vond ik de rotondes van de hoofdwegen in noord Frankrijk super fijn. Het fietspad is onderdeel van de weg (geen rood asfalt, wel een doorgetrokken witte streep) en zo'n 200m voor een rotonde staan borden dat fietsers invoegen. Je gaat dus met de auto's mee de rotonde over, geen onduidelijkheid over voorrang of "zien ze me wel" en vooral ook: geen smalle fietspaden verdiept tussen de stoepranden waar je je door nauwe bochten moet wringen om de zijwegen haaks over te steken. En hoofdwegen over platte land dus de rotondes hadden flinke diameter dus je kon er met 40 km/h overheen
Het is een taktiek die ik met de VM nu ook met regelmaat in Nederland gebruik: voor de rotonde van het fietspad af, op de hoofdrijbaan over de rotonde en dan bij eerstvolgende gelegenheid weer terug naar het fietspad. Geen idee eigenlijk hoe (il)legaal het is, maar ik voel me er veiliger mee en het is zeker vlotter rijden.
Dat gezegd hebbend, afgelopen zomer vond ik de rotondes van de hoofdwegen in noord Frankrijk super fijn. Het fietspad is onderdeel van de weg (geen rood asfalt, wel een doorgetrokken witte streep) en zo'n 200m voor een rotonde staan borden dat fietsers invoegen. Je gaat dus met de auto's mee de rotonde over, geen onduidelijkheid over voorrang of "zien ze me wel" en vooral ook: geen smalle fietspaden verdiept tussen de stoepranden waar je je door nauwe bochten moet wringen om de zijwegen haaks over te steken. En hoofdwegen over platte land dus de rotondes hadden flinke diameter dus je kon er met 40 km/h overheen
Het is een taktiek die ik met de VM nu ook met regelmaat in Nederland gebruik: voor de rotonde van het fietspad af, op de hoofdrijbaan over de rotonde en dan bij eerstvolgende gelegenheid weer terug naar het fietspad. Geen idee eigenlijk hoe (il)legaal het is, maar ik voel me er veiliger mee en het is zeker vlotter rijden.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek