Je moet alles in perspectief zien. Als je van een bukfiets komt, is een velomobiel gewoon veel sneller en comfortabeler en je actieradius wordt groter. Dan is een Mango of een Strada een prima keuze. Niet de snelste of efficiëntste velomobielen, maar wel sneller en efficiënter dan wat je gewend bent. Heb je behoefte aan een ruime bagageruimte en wendbaarheid, dan zijn dat prima keuzes. Mocht je daarna behoefte krijgen aan sneller en/of verder, dan kun je later altijd nog een nieuwer model aanschaffen.
En in de praktijk merk ik, dat het vaak niet mogelijk is om sneller dan, zeg, 40 km/u te rijden. Je bent dan te snel voor het fietspad, maar te langzaam voor de weg. Alleen op brede fietspaden met weinig fietsverkeer en op 60 km wegen in het landelijk gebied kun je je uitleven, maar dan nog kom je (te)veel plekken tegen waar je moet afremmen (kruisingen, zijwegen van rechts), zodat je je energie kwijt bent aan optrekken. Kilometers lang doorscheuren is er in Nederland niet bij.
En in de praktijk merk ik, dat het vaak niet mogelijk is om sneller dan, zeg, 40 km/u te rijden. Je bent dan te snel voor het fietspad, maar te langzaam voor de weg. Alleen op brede fietspaden met weinig fietsverkeer en op 60 km wegen in het landelijk gebied kun je je uitleven, maar dan nog kom je (te)veel plekken tegen waar je moet afremmen (kruisingen, zijwegen van rechts), zodat je je energie kwijt bent aan optrekken. Kilometers lang doorscheuren is er in Nederland niet bij.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375