14-Nov-2023, 02:05 PM
(13-Nov-2023, 06:59 PM)pflipp schreef: Afijn, ik typ dit dus in de bus. Mijn vraag: is dit een ding bij oudere vouwbanden, die wellicht wat uitgelubberd zijn? Of heb ik gewoon twee linkerhanden en koop ik beter een draadband als vervanger.
Zon, uv-licht, heeft een verouderende invloed op rubber. Maar lubberen gaat een band er niet van, de hieldraad is zeer sterk (maar ook heel soepel).
Brede vouwbanden laten zich moeilijker centreren op de velg. Wanneer de velg per ongeluk een type is die een beetje klein uit is gevallen wordt het vooral niet beter.
Wat ik bij zo'n band/velg combi doe: Klein beetje lucht erin, zoveel als nodig om de biba rond te blazen, rondom met vingers -aan beide zijden- de hieldraad naar het midden duwen. Nog een beetje lucht erin tot de hieldraad stevig tegen de velg aan ligt en niet meer met de vingers in te drukken. Rondom, wederom aan beide kanten, de indicatie zoeken of deze overal gelijk diep komt. Net boven de velgrand zou je een vaag lijntje moeten zien, dat is de indicatie. Ligt ie een beetje scheef is geen ramp, ligt ie erg scheef en kun je misschien zelfs de biba zien, dan lucht eruit, biba beter positioneren en weer "masseren" met de vingers. Banden met een vaste hieldraad zijn in dit opzicht gemakkelijker, maar een super licht en comfortabel lopende Super Moto is wel een beetje extra aandacht waard. Toch?
NB: pulk af en toe de steentjes eruit. Die werken zich anders geleidelijk door de buba heen en prikken door de biba.