18-Nov-2023, 06:19 PM
(18-Nov-2023, 05:33 PM)ZoefZoef schreef: Ergens ligt de grens. Bij welke spanning vallen de lampen echt uit?De grens ligt bij 0.0V
Zodra bij mijn quest de accu leeg raakte, merkte ik dat aan de toeter die niet meer wilde werken en bij het remmen vielen mn voorlichten dan uit. Of het was dat bij het toeteren de lichten uitvielen, weet dat niet meer helemaal zeker. In ieder geval was dat voor mij de indicatie om de accu weer bij te laden of van accu te wisselen. Ik had twee accu's die ik gewoon afwisselde. Beide in de quest met klittenband; omwisselen was een kwestie van een paar seconden bij stilstand. Connectortje los en inklikken bij de andere accu.
Alle apparatuur in de meeste moderne velomobielen is voorzien van een spanningsregelaar (je ziet dat aan een groot spanningsbereik van bijvoorbeeld 6-60V op het apparaat in kwestie, of een zeer constante spanning op de draden naar de apparaten toe). Die apparaten werken dus niet anders als de energiebron in spanning daalt.
Jouw Quest was waarschijnlijk nog uit het tijdperk dat er nikkel cadmium batterijen geleverd werden, en die gaan zonder schade tot 0V (met een paar kleine aandachtspunten in een multicell setup).
Een lithium polymeer gaat alleen kapot als je 'm te ver ontlaadt, een lithium ion kan daardoor zelfs brandgevaarlijk worden. Bij beide heeft een volle accu 4.2V per cel (er zijn hier en daar high voltage cellen te vinden die naar 4.35 of 4.4V gaan, maar ik kom ze niet heel veel tegen); een accu kan als leeg beschouwd worden bij 3V (eigenlijk zelfs iets minder, maar dat beïnvloedt de levensduur al wel negatief). De accu's van velomobiel.nl hebben 3 cellen in serie (dus 3S), en leveren daardoor 3x4.2=12.6V vol, en 9V wanneer ze echt helemaal leeg zijn. Ik gebruik 4S accu's, dus ga van 16.8 naar 12V, maar in de praktijk wissel ik zo rond de 13.5 al want vanaf dat punt gaat het laatste beetje spanning heel hard.
Nu zorg ik gewoon dat ik de accu op tijd ontkoppel (ik heb maar één LiIon, de rest is LiPo), maar velomobiel.nl zou er niet goed aan doen op die manier te adviseren. Zij maken dus gebruiken van een B(attery) M(anagement) S(ystem); een klein printplaatje in de accu dat zowel het opladen als het ontladen coördineert. Wanneer de spanning van je velomobiel.nl battery pack te laag wordt valt de spanning in één klap van bijvoorbeeld 9V naar 0V, en dan gaat je licht dus echt uit. Heel irritant wanneer je dan nog een andere accu moet gaan zoeken
Overigens zijn ook de accu's die Velomobile World levert allemaal LiIon inclusief BMS.
(18-Nov-2023, 05:56 PM)Hardloper schreef: Gaat dit iets doen aan de energie verbruik? Maar ik blijf er lekker vanaf zolang ik niet het idee heb dat de batterij te snel leeg gaat en dat de lichten te fel of juist on fel zijn.Ja, het verbruik daalt dan idd. Ik gebruik de dimstand echter ook omdat ik als het echt donker is dan meer zie. Het verschil tussen in de bundel en buiten de bundel is dan kleiner, dus je ziet buiten de bundel ook nog wel iets - ik heb zo bijvoorbeeld weleens een vosje gespot. De felle stand gebruik ik vooral wanneer er ook ander verkeer rijdt, en ik dus wat moet zien terwijl m'n ogen gewend zijn aan het licht van een auto.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.