20-Nov-2023, 12:05 AM
Ik rijd op de heenweg naar het werk 1 km om op 10 kilometer, omdat die omweg gewoon heel erg veel beter loopt dan de beide andere alternatieven. Alternatief 1 heeft een stel onoverzichtelijke scherpe bochten, verplichte oversteekjes waar ik moet stoppen. Een stukje van ca 1 kilometer zit ik dan gemiddeld op 10 km/h ofzo. Alternatief 2 gaat langs de grote basisschool van het dorp, ca 300 leerlingen, twee richtingen fietspad achter een heggetje wat bijna net zo hoog is als ik in mijn Velomobiel. Ik kom daar dan langs als de kinderen allemaal naar school gaan.
Omrijden via het industrieterrein gaat probleemloos. Heb ik 1 rotonde waar ik meestal moet stoppen, maar verder kan ik ongehinderd met 30-35 km/h doorrijden. ( mijn velomobiel is niet heel snel en ik ook niet)
Op de terugweg ga ik dan wel weer langs die school, dan zijn de meesten al weg, het scheelt me een linke oversteek naar een enkelzijdig fietspad wat op de terugweg aan de verkeerde kant ligt.
Mijn snelste woonwerkroute is op de heenweg dus anders als op de terugweg.
De kortste route is lang niet altijd de snelste en een beter vloeiende route die langer is, kan veel sneller zijn. Hoe sneller je Velomobiel is, hoe meer voordeel je kunt halen op een route waar je ongehinderd door kunt jakkeren. Zeker bij langere afstanden maakt dat steeds meer uit.
Met een langzame Velomobiel gebruik je slechts een beperkt deel van het potentieel dat het concept Velomobiel je kan bieden. De Mango zit qua snelheid echt aan de onderkant van wat mogelijk is. Ongeveer zoals die stadsfiets met terugtraprem niet helemaal representatief is voor het concept rechtop fiets.
Omrijden via het industrieterrein gaat probleemloos. Heb ik 1 rotonde waar ik meestal moet stoppen, maar verder kan ik ongehinderd met 30-35 km/h doorrijden. ( mijn velomobiel is niet heel snel en ik ook niet)
Op de terugweg ga ik dan wel weer langs die school, dan zijn de meesten al weg, het scheelt me een linke oversteek naar een enkelzijdig fietspad wat op de terugweg aan de verkeerde kant ligt.
Mijn snelste woonwerkroute is op de heenweg dus anders als op de terugweg.
De kortste route is lang niet altijd de snelste en een beter vloeiende route die langer is, kan veel sneller zijn. Hoe sneller je Velomobiel is, hoe meer voordeel je kunt halen op een route waar je ongehinderd door kunt jakkeren. Zeker bij langere afstanden maakt dat steeds meer uit.
Met een langzame Velomobiel gebruik je slechts een beperkt deel van het potentieel dat het concept Velomobiel je kan bieden. De Mango zit qua snelheid echt aan de onderkant van wat mogelijk is. Ongeveer zoals die stadsfiets met terugtraprem niet helemaal representatief is voor het concept rechtop fiets.